Sommerbrev

God Sommer!

Jeg får holde på tradisjonen og sende dere et sommerbrev i år også, selv om de fleste av dere har nok tatt ferie, etter en vår uten at dere har fått arrangert medlemsmøter og alle aktiviteter er blitt avlyst.

I år fikk vi en litt kald og sen vår med snø langt ut i mai. Men når vi kom til juni kom våren for fullt, og sommeren med varmen kom brått på oss, hvor vi i det siste har hatt det nesten litt for varmt.

Vi har lagt bak oss et rart halvår, med mange avlyste arrangement på grunn av korona- situasjonen. Sentralt og på fylkesnivå er det blitt avholdt mange møter, men da digitalt på teams. Jeg tror alle våre lokallag fikk avholdt sine årsmøter før nedstengingen ble et faktum. Mange nye tillitsvalgte er kommet til, med inspirasjon og pågangsmot for at vi skal lykkes med vårt arbeid for en enda bedre fremtid med glede og trygghet i hverdagen. Mange flotte initiativ og innspill er mottatt selv i denne vanskelige tiden. Jeg vil håpe at vi etter sommeren og til høsten på nytt kan møtes igjen. Mange aktiviteter er gjennomført takket være dere, som blant annet aksjon Eldrekontakt, som ble satt i gang like etter stengingen. Tusen takk for det dere har gjort i denne vanskelige tiden -  det har gledet mange!

Høstkonferansene 2020 er planlagt avholdt i Ålesund på Devold Fabrikken, Langevåg den 22. september, i Ulsteinvik på Quality Hotel Ulstein den 23. september, i Kristiansund på Scandic Kristiansund den 06. oktober, og i Molde på Scandic Alexandra den 07. oktober.  Innkalling og tema kommer senere.

Eldrerådene er et viktig organ for oss. Vi har fått med mange av våre medlemmer i de nye eldrerådene i fylket. Det viser seg at disse fungerer veldig forskjellig fra kommune til kommune, og at det i enkelte kommuner ikke har vært noen aktivitet denne våren på grunn av koronasituasjonen, det er for dårlig når det er mulig å foreta møter digitalt. Eldrerådene burde absolutt blitt med å diskutert de eldres situasjon i denne vanskelige tiden.

Organisasjonskurs er det blitt arrangert noen av nå i vår, men digitalt. Det kommer også til å bli arrangert flere kurs i løpet av høsten. Det er for eksempel styrekurs, kassererkurs, valgkomitekurs, eldrerådskurs og vervekurs.

Fylkesårsmøtet 2020  ble utsatt først til mai, så på ubestemt tid på grunn av koronasituasjonen. Det ble på et styremøte den 04. juni vedtatt at fylkesårsmøtet 2020 utsettes til mars 2021.  Det er planlagt på Scandic Kristiansund den 10. og 11. mars 2021.

Landsmøtet som var planlagt til juni 2021 er utsatt til juni 2022.

For min del så starter jeg på ferie fra 06 juli, og i 5 uker. Da skal det bli godt med ferie, som jeg i år kommer til å ha en del hjemme og noe sammen med min sønn og barnebarn. Jeg håper da å få ladet batteriene for en aktiv høst, med mange utfordringer sammen med dere. Håper koronasituasjonen blir slik at vi kan begynne å møtes igjen, selv om en god del kurs og konferanser kommer til å komme digitalt også da.

Ønsker dere alle en fin sommer og ta vare på dere selv og de dere er glade i!

Pensjonistforbundet Møre og Romsdal

Aud-Berit Eidhammer