Vel overstått 17. mai

Ikke mer til eldre i revidert nasjonalbudsjett

Denne uken presenterte regjeringen sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett - og Pensjonistforbundet lette med lys og lykte etter mer penger til "våre"saker; Tiltak mot ensomhet i pandemien, penger til digital opplæring for eldre, penger til pleie og omsorg i kommunene, til sykehjem - listen var lang. Men hva fant vi? Null og niks.

Det kan du lese mer om her

Generalsekretær Harald Olimb Norman satte seg sporenstreks ned og skrev en blogg - der han ikke la skjul på sin frustrasjon.

Eldrerådene blir ikke tatt med på råd

Eldrerådene har rett til å uttale seg om alle saker som angår eldre. Likevel holdes de utenfor arbeidet med å bekjempe koronaviruset. En ny undersøkelse Sentio Research har gjennomført for Pensjonistforbundet viser at kun 18 prosent av landets eldreråd er tatt med på råd om landets koronaepidemien.

- Eldrerådene skal tas med på råd i alle saker som angår eldre. Vi ber derfor regjeringen og KS om en redegjørelse for om dette er lovlig, sier forbundsleder Jan Davidsen.

PLUSSpodden - Trivelig gjenhør med gamle helter

I det fjerde programmet av PLUSSpodden fra Pensjonistforbundet møter du en av Norges største idrettshelter gjennom tidene - Knut Kupper`n Johannesen, som fortsatt trener daglig, i en alder av 87 år.
- Hva tenker du når du hører tallene 15:46:6?
- Og visste du at han bare hadde ett par skøyter under hele karrieren?

Du møter også pensjonert journalist og skøytekommentator i NRK, Gisle Espeland, som tok over for legendariske Per Jorset. Han kan takke Kupper’n for at skøyteinteressen ble vekket.

En spesiell nasjonaldag

Årets 17. mai ble annerledes enn vi er vant til.  NRK hadde et tilbud gjennom dagen, hvor reportere fra alle NRKs distriktskontorer viser hvordan nordmenn over hele landet feirer denne spesielle nasjonaldagen.

Vi håper dere hadde en fin 17. mai feiring!