Månedsbrev mars  2020

Informasjon fra fylkesforeningen.

ÅRSMØTET 18. MARS UTSETTES INNTIL VIDERE

Etter råd fra sentralstyret i Pensjonistforbundet, har Akershus, Buskerud og Østfold Pensjonistforbund avlyst sin felles samling og planlagte årsmøter i Lillestrøm denne måneden. Alle kostnadene ved avlysningen tar Forbundet. Nasjonalt blir det også utsatt arrangementer.

ELDRERÅDSKURS TIL HØSTEN!

(venter en avklaring om dette også utsettes pga coronaviruset)

Eldrerådskursene til høsten er nå plassert på kartet. Datoer er ikke endelig fastsatt, men de blir avholdt i Mysen. Kurset er gratis for våre medlemmer i eldrerådene, reiseutgifter blir også dekket. Kurset er både viktig og nyttig det gir informasjon om lover og forskrifter, om oppgaver og ansvar, og i tillegg virke inspirerende til å ta opp saker i rådene – til beste for den eldre befolkningen. Som tillitsvalgte i pensjonistforbundet, har vi en STOR JOBB å gjøre, folkens!

Har du spørsmål rundt kurset, kan du lese på Forbundets nettside, og gjerne spørre noen som har sittet i et eldreråd før deg. De kan ha mange interessante erfaringer å gi deg.

Konferansen om et aldersvennlig samfunn på Gardermoen 13. – 14. mai 2020, omtalt i månedsbrev 01 -20 har Helsedirektoratet avlyst pga coronaviruset.

HUSK å sette av tid

til SENIORMESSA!

(Denne er også under vurdering pga coronaviruset)

28.-29. september 2020 blir det HELT SPESIELT å være senior i Norge – på Hellerudsletta i Lillestrøm nye kommune! SENIORMESSAs egentlige navn er «Det Gode Liv», og arrangører er Pensjonistforbundet og Salgsfabrikken. Det skal kjøres skyttelbusser fra Oslo og Lillestrøm, og det skal koste BARE

100 KRONER pr. dag å komme inn – som medlemJ

For de pengene får du virkelig mye:

Den største, sosiale senior-møteplassen i Norge!

Stands, smaksprøver og demonstrasjon av f eks ny bil/bobil!

For den saks skyld: Massevis innen helse, velvære og sunnhet!

Klær, velferdsteknologi, reiser, kunst og kultur! Konsert med den EKTE Åge Aleksandersen mandag kveld!

Overnatting på hotell Marriot/Moxy bestiller/betaler du selv! For medlemmer: Bokbad, politikerdebatt, datakurs m m!

GRATIS tilbud om juridiske spørsmål som Fremtidsfullmakt, for

Medlemmer. Selveste Ole Ivars spiller opp til dans tirsdag kveld! Hu HEI!

Drillo og Scheie arrangerer FOTBALL-QUIZ!

BESTILL HOTELLET I GOD TID!!!

BLI MED PÅ DEN STØRSTE 2020-HAPPENINGEN VÅR!

FORBUNDET ÅPNER NY

NETTBUTIKK 2020

I løpet av denne våren blir det mye lettere å skaffe profilprodukter og brosjyrer for lokalforeningene. For å hjelpe hverandre med å bli

TYDELIGE – STERKE – SYNLIGE

som den store organisasjonen i kampen for eldres rettigheter. Det kan nevnes fleecejakker, kulepenner, håndvarmere, T-skjorter, nøkkelringer, paraplyer (også i eske som flott gave!) – ryggsekker, håndtrener, skojern, reflekser og isskraper – for ikke å glemme leselamper, brillerens, bordflagg, sølv- og gullpins for å hedre medlemmer eller markere tilhørighet til forbund og felles mål pluss mer.

HELSEUTVALGET trenger medlemmer

Styret i Pensjonistforbundet Akershus trenger forslag på kandidater til helseutvalget. Utvalget har som oppgave å kartlegge og følge eldreomsorgen i kommunene, og dokumentere dette i protokoller til styret. Helseutvalg i Pensjonistforbundet over hele landet, rapporterer også til forbundets sentrale helseutvalg. På denne måten er vi som organisasjon velinformert om gode og mindre gode sider ved eldreomsorgen i Norge. Noen ganger kan vi slå lokal alarm, andre ganger slår vi «riksalarm» overfor myndigheter og media. Slik skjedde med saken om dårlig sykehjemsmat. Denne påminnelsen vil vi gjenta i hvert MÅNEDSBREV – så dere holder saken varm i foreningene!

HUSK: Landsmøtet 2021 legges til Lillestrøm

Pensjonistforbundet skal avvikle landsmøtet i Lillestrøm neste år. Igjen er det Thon Hotel Arena som er stedet – kort veg fra jernbane – og ikke langt fra Oslo Lufthavn på Gardermoen. Vi er vertsfylkesforbund der, og i det siste har faktisk Akershus vært det største fylkesforbundet i Norge med ca. 13.000 medlemmer. Det kan bety at vi også får den største delegasjonen på landsmøte. Medlemstallet for 2020, som er grunnlaget for delegattildelingen ved Landsmøtet i 2021, er ikke klart ennå. Til neste månedsbrev – så kanskje...!

Viktige frister foran landsmøtet 2021

Pensjonistforbundet Akershus MINNER IGJEN OM at FORSLAG til valgkomiteen foran landsmøtet i 2021, er allerede NÅ i mars 2020-Men frist for foreningenes andre verbalforslag – til endringer, tiltak, nye ideer eller eldrepolitiske saker vi bør ta tak i - er 30.9.20. Mer informasjon kommer.

Forslag på delegater til landsmøtet 2021

Allerede nå må lokalforeningene og fylkesforbund tenke på delegater til landsmøtet neste år. Det er viktig at både lokalforeninger med dyktige, eldrepolitiske talspersoner og/eller flinke organisasjonsfolk, blir delegater. Pensjonistforbundet er inne i en aktiv og meget viktig vekstperiode nå, og vi må få fram det beste blant våre 250.000 medlemmer. En så stor organisasjon har et stort ansvar for å tenke ut og debattere for så å levere noe til beste for samfunnets eldre!

Kom med REAKSJONER, da!

Du leser nå det TREDJE, månedlige brevet til lokalforeningene, og tida er MER ENN inne for at dere reflekterer over om disse brevene har noen nytteverdi. Det viktigste er at dere gir styret og fylkessekretæren innspill og ideer. Vi kan omtale vellykkede innslag, løsning på utfordringer og ta opp saker i styret som følge av månedsbrevene. De kan være en slags forslagskasse elektronisk.

SÅ SEND OSS EN E-POST, ELLER RING DA J !

Hilsen

Sigmund Kristoffersen, styreleder                                                             Liv O. Jakobsen, fylkessekretær