Utgave 2 av Pensjonisten i 2020 er nå sendt medlemmene og inneholder blant annet porterttintervju med Karen-Marie Ellefsen.

Fyldig om økonomi og pensjon

Norge er ett av verdens desidert rikeste land. Landets rikdom fordelt på innbyggerne gir 16 millioner til hver og en av oss. Men flere blir fattige i vårt land, skriver magasinet Pensjonisten i siste utgave.

Årets andre utgave av Pensjonisten inneholder fyldige, velskrevne artikler om økonomi og pensjon. Ragnhild Nestaas Dahl, Sindre Farstad og Lars Nestaas i Pensjonistforbundet har satt søkelyset på blant annet at det blir flere fattige i  Norge, som Verdensbanken i 2018 kåret til verdens rikeste land.

De nye reglene for samordning av folketrygd og offentlig tjenestepensjon ble innført i 2011. Resultatet av samordningen er at personer født fra 1944 til 1962 får lavere og lavere pensjon jo lenger de arbeider etter 67 år pluss levealdersjustering. Pensjonistforbundet har sammen med Bjarne Jensen satt søkelyset på dette og levert vektige bidrag for å rydde opp i det som populært er blitt kalt samordningsfellen.

Paul Knutsen ble oppfordret til å fortsette å jobbe til han var 74 år gammel. Det taper han 190 000 kroner i året på. Nå kjemper han for rettferdighet. Myndighetene vil at vi skal stå lenge i arbeid, men flere slutter før de må i arbeidslivet av frykt for å tape pensjon på grunn av samordningsfellen. Det er et tap både for samfunnet og den enkelte.

Pensjonistforbundet skal i samarbeid med Salgsfabrikken arrangere seniormesse i slutten av september. Du kan lese mer om dette i siste utgave av Pensjonisten, hvor du også finner artikkel om to driftige helsearbeidere som krever mer tid og penger til demente i eldreomsorgen. Du finner også en fyldig reportasje fra Solgården, som er et populært sted for mange pensjonister.

I mars i år er det 100 år siden den morsomme alvdølingen Kjell Aukrust ble født - les mer i den siste utgaven av Pensjonisten om dette. Her finner du også 100 annonser fra mennesker som søker etter en venn, sudoku og kryssord. Innleveringsfristen på kryssordet er 3. april 2020.

God fornøyelse og leseopplevelse!

Får du ikke Pensjonisten, meld deg inn i Pensjonistforbundet og få magasinet rett hjem i postklassa di!