Edel og Hannah utforsker mulighetene et nettbrett har å by på. Foto: Johan Mathis Gaup

Lihkku beivviin – gratulerer med dagen!

Pensjonistforbundet gratulerer med samefolkets nasjonaldag 6. februar.

Og vi gjør det med informasjon om at vi fortsatt jobber med digital nybegynneropplæring på tvers av generasjonene, både på samisk og norsk. Med hjelp fra ungdom håper og tror vi at eldre kan komme over den digitale kneika på en god måte.

Jeg gir deg i gave den tid de tar …

Pensjonistforbundets leder i Finnmark, Jan Atle Samuelsen,  deler ut heftet ved Tana videregående skole.

Ungdom har mye digital kompetanse. De er kjempeflinke på smarttelefonene og nettbrettene sine. Derfor har vi laget et lite kurshefte vi håper kan inspirere til digitalt samarbeid på tvers av generasjonene. Pensjonistforbundet kaller kompetanseoverføringen en flott gave å gi bort – og en flott gave å motta.

Kursmateriale på nordsamisk

Heftet finnes både på nordsamisk og i norske bokmål-/nynorskvarianter.
Vi håper på fruktbart og morsomt digitalt samarbeid på tvers av generasjonene.

Samtidig minner vi ungdom om at opplæringen skal skje i rolige former. Repetisjon er viktig, og ingen spørsmål er for dumme. Skuldrene skal være lave og takhøyden stor. Og ikke minst; de eldre skal selv være aktive. Ungdom trykker kun på egen smarttelefon eller eget nettbrett. På den måten illustrerer de hvordan eldre skal gjøre det.

Velkommen inn i samarbeidet!

Høres dette nyttig og interessant ut? I så fall deler vi mer enn gjerne av vår erfaring i tillegg til at vi gir bort gratis kurshefter på ett eller to språk.

Ta kontakt med Pensjonistforbundet sentralt eller forbundets lokal-/fylkesledd.