Koster rundt

Dagstur 12.mai.
Avreise fra Frogner barnehage kl 08.00.
Pris pr. person kr 870,-. Prisen er basert på min. 27 personer.
Betales til Frogner Pensjonistforening, konto 0530 51 76607, innen 3. april 2020.

Utenfor Strømstad ligger de naturskjønne Kosterøyene. Sveriges vestligste øygruppe med ca. 300 fastboende.

Kosterøyene regnes som et av de mest idylliske i  Skandinavia.

Kostersundet er prikken over i’en, sundet som skiller Nordkoster og Sydkoster.

Nordkoster er på ca. 4 km2 stor og inneholder en vakker og dramatisk natur.

Her finner vi også Koster fyr som fortsatt er i bruk.

Sydkoster er den største på ca. 8 km2 og med store badestrender.

Koster er også kjent for sitt planteliv og her har mange kunstnere funnet inspirasjon på grunn de spesielle lysforholdene. Vi kan ikke unngå å nevne sagnomsuste Kostervalsen, komponert i 1911 av Svenneig og Hellstrøm.

Turen går direkte til Strømstad hvor båten venter avgang kl. 11.30. Det blir servert kaffe og rundstykker om bord , mens vi tøffer i den vakre skjærgården. Etter en times seilas legger vi til ved Ekenäsbrygga på Sydkoster. Der venter Kostertbussene med sin guide. Det blir en times guidet tur og vi får høre historien om øyene.

Deretter går vi igjen ombord i båten som tar oss over til trivelige Furholmen restaurant, hvor trubadurene venter på oss. Her blir det servert lunsj. Det blir allsang til kaffen i et Bohuslänsk sjøbodmiljø. Deretter nok en liten sjøreise, bare 10 minutter tilbake til Strømstad.

Vi kjører til Systembolaget og Eurocash for en times handlerunde før turen går tilbake til utgangspunktet.

Velkommen  på tur!