Bildet: Åsnespensjonister på datakurs i kommunestyresalen. (Foto: Finn-Åge Løvlien)

Digital eldrebølge i Åsnes!

Pensjonistene i Åsnes satser i vinter virkelig på digital kunnskapsvekst. Innen våren er det fulltegnet ikke mindre enn fire kurs om nettbrett og smarte telefoner i bygda.

Den siste uka i januar var det pensjonistenes tur til å benke seg i salen hvor politikerne ellers hersker. Mens den lange rekken av tidligere ordførere kikket ned på dem fra bildene på veggene i den ærverdige kommunstyresalen, startet 10  ivrige pensjonister opp nettbrettene og telefonene sine. I løpet av to dager (åtte uv-timer) fikk de være med på Pensjonistforbundets gratis datakurs.
Forbundets målsetting er at deltakerne gjennom dette kurset skal bli motiverte til å ta i bruk digitale hjelpemidler og oppdage at det ikke er "fali" å trykke og taste i vei.

Kurs nr. 78 !
Dette Åsneskurset er nr. 78 i rekken siden Pensjonistforbundet i Hedmark i 2013 som den første i landet satte i gang med organiserte datakurs for eldre, initiert av ildsjelen Olav Sande i Engerdal som da var sentralt styremedlem i Hedmark. De første kursene gikk på PC, men nå er det nettbrett og telefoner den eldre garde ønsker å lære seg bruken av.
- Vi starter med å tilpasse oppsettet av brett og telefoner til de enkeltes behov før vi begir oss ut på internettet, forteller kursleder Finn-Åge Løvlien. - Deretter lærer vi flere måter å søke informasjon på, vi henter ned og bruker apper, vi tar bilder og redigerer dem, lager noen videosnutter, benytte noen triks og snarveier,- og så får deltakerne vite hvordan de best kan sikre seg mot datakriminalitet og unngå å bli utnyttet. Svært mange bruker eller ønsker å ta i bruk Facebook og meldingstjenesten Messenger, så vi er litt innom dette også, sier Løvlien.

Fullpakket kurskalender framover
Pågangen på å få kurs har vært svært stor, og nå er det ventetid til nærmere mai for å få kurs på sitt hjemsted.
Slik er kurskalenderen akkurat nå:
Løten (4/2-5/2), Drangedal (10/2-11/2 og 12/2-13/2), Åsnes (18/2-19/2), Vang (25/2-26/2 og 2/3-3/3 og 4/3-5/3), Roverud (9/3-10/3), Åsnes (17/3-18/3 og 15/4-16/4) og Moelv (23/4-24/4).
Pensjonistforbundet dekker alle utgifter, og kurslokale er det eneste som den lokale arrangøren må sørge for.