Ann-Kristin og Lasse Svensson  kan se tilbake på  20 års drift av "Värdshuset Tvällen".  De sa  opp trygge jobber i  Arvika og flyttet med familien til bygdesamfunnet Tvällen.

Kortreist matopplevelse

I dypet av de svenske finnskoger, helt nord i Arvika kommune, finner du gourmetperlen Tvällen Värdshus. Den trolske stemningen får du utpå kvelden.

For å komme til Tvällen i Gunnarskog i Sverige, er det enklest å bruke bil. Flere veier er mulig, blant annet fra festningsbyen Kongsvinger, hvor du kjører i østlig retning på E16 fram til Masterud, deretter riksvei 202 til Austmarka og så Mitanderforsvegen.

Du krysser riksgrensen ved Mitanderfors, fortsetter gjennom et skogrikt landskap med blinkende vann og velstelte torp med røde hus, i typisk svensk stil, passerer den lille Bogen kirke og etter en liten time og 50 kilometer er du i Tvällen.

Få fastboende

På slutten av 1970-tallet var det nærmere 70 fastboende i Tvällen. I dag bare drøyt 20. Mange nordmenn, men også tyskere og hollendere, har kjøpt nedlagte torp og sørger for at folketallet i sommerhalvåret øker betraktelig. I tillegg har Marcus Olsson satset på utleie av fritidshytter av høy standard – også det trekker besøkende.

De tre kommunene Arvika, Sunne og Torsby har felles grensepunkt i sjøen Tvällen, like ved vertshuset, som opprinnelig var en Konsum-butikk og en av flere i landhandlerier i samme område. Like inntil ligger en flott opparbeidet badeplass og festplass med dansebane og tilhørende fasiliteter.

Da Konsum-butikken ble lagt ned, ble lokalene kjøpt opp og gjort om til kafé, som hadde god trafikk og serverte blant annet grillet mat. Dagens eiere, Ann-Kristin (51) og Lasse Svensson (63), er de tredje innehaverne og feirer i år 20-årsjubileum. De har bygd om og ut lokalene til dagens standard. Her er det romslige serveringslokaler, god terrasse og eget bakeri.

Eksotisk mat

Er du på søken etter en eksotisk matopplevelse midt i naturen, er Tvällen i den nordlige delen av Arvika kommune et godt alternativ. Arvika Nyheter trakk i fjor fram «Värdshuset Tvällen» som en av sju severdigheter det var viktig å få med seg i Arvika kommune. Det bidro til voldsom tilgang av nye besøkende.

- Da var det heftig. På en måned hadde vi like stor omsetning som tidligere eier hadde hatt på et helt år, forteller Ann-Katrin Svensson, populært kalt Anki.

Värmland-naturen er et stort matkammer. Vertshuset kjøper sine råvarer fra lokale produsenter, men har i tillegg en flokk villsvin gående på eget område.

Menykartet forteller sin egen historie. Du kan få blant annet soppsuppe, grangravet elg, ulike kombinasjoner av villsvin og hjemmelaget ost. En av rettene heter «Fyllesvin», og består av villsvin langtidskokt i eple-øl og hvitvin. Vertshuset byr i tillegg på vegansk mat og en skogspizza spesial. En av meny-attraksjonene er «Hemligheten», som har stått på kartet i 40 år.

- Vi har bevisst valgt å holde interiøret og lokalene i en gammel, tradisjonell stil. Det er vårt varemerke, og gjestene våre «uppskattar» det, sier Anki og Lasse.

Feiring og festligheter

Sommeren er høysesong, men også vår- og høstperiodene viser gode besøkstall. Vertshuset har et godt renomme blant foreninger som er ute på opplevelsesturer. Mange nordmenn legger dessuten turen til Tvällen på 17. mai.

Tvällen er et yndet sted for å feire runde år og andre begivenheter. Oppunder jul er det de tradisjonelle julebordene. Da holdes det to arrangement hver lørdag og ett arrangement på søndag.

- Vi har også langtidsutleie av et eget hus og lokaler på toppen av vertshuset. Det sammen med god drift vår, sommer og høst bidrar til at vi får vertshuset til å gå rundt økonomisk. Perioden januar-april er rolig, men da tilbyr vi tjenester innenfor catering, ulike festlige tilstelninger, pubkvelder og bryllup, forteller Anki og Lasse.

De svenske grensetraktene er en del av Finnskogen. Besøkende kan nyte godt av 65 kilometer med flotte stier gjennom gamle finnbygder. Like i nærheten av Tvällen finnes to finnegårder, Kvarntorp og Ritamäki, som er åpne for besøkende i sommersesongen. Ritamäki har stor riksinteresse og var den siste bebodde finnegården i Sverige.

Det er mange muligheter for fiske i de utallige innsjøene som finnes i dette området. Idrettslagene i området har i tillegg opparbeidet gode anlegg.

I løpet av en times kjøring fra Tvällen når du Torsby, Arvika og Charlottenberg.

Her kan du lese mer om området: www.tvallen.com