Pensjonistrevyen serverte et intenst kortprogram og fikk publikum til å gapskratte.

Suksess for Bodø-festival

Verdens første generasjonsfestival så dagens lys i Bodø 28. september i fjor. Planleggingen av oppfølgeren i 2020 er allerede i gang.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger og høstet nyttig, god erfaring som vi nå tar med oss i arbeidet med kommende års generasjonsfestival, forteller Cecilie Haugseth, kultur- og frivillighetskoordinator ved Tusenhjemmet Kultur- og Kunnskapssenter i Bodø. Sammen med Christine Ilstad fra styret i Folkets Hus har Haugseth trukket i trådene i forberedelsene til festivalen.

Arrangøren har ikke full oversikt over antallet besøkende, men telleverket i Tusenhjemmet viste 1800 passeringer i løpet av arrangementet. For Folkets Hus foreligger ingen tall, men det var stappfulle hus under de ulike kulturinnslagene.

Yrende folkeliv, generasjonsmøter, allsang, pensjonistrevy, yoga, dans, treskjæring, kreativt verksted på tvers av generasjoner, eventyrstund, perling, bamsesykehus, ballongmann, slipsknutekurs, neglelakking, sjakk og glitrende engasjement av unge, fremadstormende musikere fra et sydende musikkliv i Bodø. Det var noen av ingrediensene som ble servert. «The Jazzin’ Pot» på kveldstid med Bodø-artisten England Brooks trakk flere titalls tilhørere i alle aldersgrupper.

Smash Wavet, et pop/rock-band med fem unge jenter, fenget et bredt publikum, som sang, nynnet og trampet takt til heftige toner. Vembre, også et ungt Bodø-band, traff med sine personlige, poetiske nordnorsk tekster i en ærlig, sår, nær form, med en mektig fremføring. Det etablerte bandet Hobbel har et lydbilde rikt på gitarer og klang, i det melodiøse, melankolske indielandskapet. I tillegg opptrådte «Innestæmme», et ungt rockeband med røtter i Nordland. Det var rett og slett mye å glede seg over.

Bella Umbrella Band engasjerte de aller yngste, men også flere godt voksne fant innslagene fra bandet interessante og fengende.

Generasjonsfestivalen er rusfri og familievennlig. Her var oldemor, bestefar, barnebarna, ungdommen og foreldre. Alle kunne veksle mellom aktiviteter som foregikk i små, intime rom til saler tilpasset forskjellige musikalske uttrykksformer. Alle så ut til å storkose seg i Tusenhjemmet og Folkets Hus.

Tusenhjemmet Kultur- og Kunnskapssenter og Folkets Hus Bodø klarte å skape en arena hvor generasjoner fikk gode opplevelser sammen. Arrangøren kan med styrket selvtillit og suksess fra premieren ta fatt på planleggingen av kommende utgaver av generasjonsfestivalen. For den har en viktig plass som brobygger og viktig møteplass.