Tur til Valldal.

Molde Pensjonistforening

Tur til Valldal.

Den 7. august var Molde pensjonistforening på dagstur med buss til Valldal. Vi reiste med ferje frå Sølsnes til Åfarnes og kjørte til om Åndalsnes til Trollstigen. Der var det tåke og ikke så mye å se. Men da vi kom opp på fjellet letta tåka og resten av dagen hadde vi opphold og fint kjørevær. Vi hadde stopp på Gudbrandsjuvet, der vi fikk se de buldrende elvane og fossane djupt i jettegrytene. Fra Hol kjørte vi bygdaveien   om Heggen, Hjelme, Bjørstad, Døving,   Uri, Teigane, Valldal.

Da var det tid for lunsj, og den inntok vi på Jordbærstova, en svært koselig og god restaurant på en bondegård. Der hadde vi inviter med oss den 102 år gamle Nikka som vi har sett mange ganger på Tv. Ei flott dame som bærer alderen sin med verdighet. Ho fortalte at ho har ikke vondt noe sted og tar ingen tabletter, og har svært god hørsel . Det er bare synet som  er dårlig ,og så er ho dårlig til beins, så ho går med ei krykke. Det hender at ho våkner opp om natta og ikke får sove. Da står ho opp og tar seg litt Baileys  ,og da sovner ho så godt. Det er eneste medisinen ho tar. Ho kom til å si en dag at ho kanskje skulle kjøpt seg en eske Globoid, så ho hadde i huset, for sikkerhets skyld, men da fikk ho vite at det var slutt på dem.  Ho bor hjemme, og sønnen som bor i huset ved siden av ser etter henne. Av hensyn til han vil ho flytte ned på aldersheimen til vinteren, men til sommeren vil ho flytte hjem igjen (103 år da). Det var en stor opplevelse å snakke med den kvikke og flotte dama.

Maten vi fikk var nydelig lammegryte og så den verdensberømte jordbærkaka til kaffen, fantastisk. Vi dro derfra til Linge. Vi skulle egentlig på morelletur, men morellene var det slutt på, så det ble gode, store blåplommer isteden. Alle kjøpte med seg noen kilo hjem,. Etterpå kjørte vi til Valldal sentrum og så oss rundt der. Så var det tid for hjemfart  om Liabygda, Stordal, Ørskog og ferje fra Furneset. Hjemme igjen i Molde kl. 18.00.