GLADE SANDVOLLINGER PÅ BLÅTUR

Siste bladet av Pensjonisten gjorde meg varm og glad. Mange pensjonistlag fikk med referat fra turer, jubileer, medlemsververesultat og mye mer. Da fikk jeg inspirasjon.

Sandvollan Pensjonistlag var på Blåtur denne forsommeren. Turkomiteen hadde lagt opp til en tur nordover til Namdalen. Norum Buss, med Knut som sjåfør, tok oss med til første stopp, Namsos. DDE møtte vi ikke, men Gunnar Hojem guidet oss i Namsos og byen ble for mange av oss en helt annen by enn den hadde vært tidligere.

Hvor skulle så turen gå videre? Jo, videre nordover langs Namsen. Etter kjøring litt fram og tilbake, ble vi tatt vel imot hos Fru Opdal Gårdshotell. Vertskapet, Ellen Odny Opdal og mannen Trond, ga oss historien om gården som nå blir drevet av sjuende generasjon. Gården hadde tidligere blitt drevet på tradisjonelt vis med dyr av forskjellig slag, nå Gårdshotell. Sauefjøset var blitt til et fint selskapslokale for små og store samlinger. To eldre tømmerhus var satt sammen til et våningshus som inneholdt overnattingsplasser, kjøkken og selskapslokale. Middag ble servert, selvsagt laks, for vi var jo ved Namsen. Før vi dro derfra ble vi underholdt med konsert av vertskapet. Ellen med sin torader og Trond med kontrabass, som var julegave fra kona.

Full av inntrykk dro vi videre for nye opplevelser. Ikke hvor-som-helst det heller. Torger Haugen og kona Elisabeth serverte kaffe i Namsen Salmon & Train Experience AS. Jernbanevogner som står permanent på skinner på ei bru over Namsen. Vi ble godt orientert om oppstart av etablissementet og i tillegg godt forsynt med kaffe og gulrotkake. Ære være til disse to ekteparene for den innsats de har lagt ned og fortsatt legger ned. Blåturen ble en særdeles fin opplevelsestur. Sandvollan Pensjonistlag takker Aase Heggstad, Laila Lysø og Knut Norum for fin tur. Fin avslutning for oss medlemmer som gikk trøndersommeren i møte rikere på opplevelser.

Ref. Sigrid Mari Skjelvåg Verstad