Tema for FNs internasjonale eldredag 2019 er å redusere forskjeller i alderdommen.

Eldredagen markeres landet rundt!

Like sikkert som høsten, kommer FNs internasjonale eldredag 1. oktober. Dagen markeres landet rundt, både på selve dagen, men også på andre datoer. Årets tema er å redusere forskjeller mellom eldre, noe Pensjonistforbundet selvsagt stiller seg bak. Vi har laget en oversikt over noen av arrangementene det er mulig å delta på.

Målet for den internasjonale eldredagen i år er å:

• sette søkelys på eksisterende forskjeller i alderdommen, og se hvordan dette  ofte er resultat av ulike forhold og ulemper tidlegere i livet.
  • sette søkelys på at det nå haster med å håndtere eksisterende og fremtidige forskjeller blant eldre
  • utforske sosiale og strukturelle endringer i en "livspolitikk": livslang læring, tilpasset arbeidsliv, sosialpolitikk og universell helsedekning.av arrangementene
  • reflektere over hvordan man kan stanse forskjellsbehandling, negative holdninger og stereotypier knyttet til alderdom.

Her kan du lese mer om FNs internasjonale eldredag.

Lurer du på om dagen markeres der du bor, kan du ta en titt på oversikten nedenfor. Merk deg at noen av arrangementene har påmeldingsfrist. Denne oversikten er ikke komplett, så vi anbefaler å følge med på annonser i lokalavisene.

AKERSHUS

Askim:
Askim kulturhus fredag 27.9 kl. 14.00. Underholdning og enkel servering, alle er velkommen!

Eidsvoll:
Søndre Samfund fredag 27. september kl. 1700-20.00. Tidligere finansminister og fylkesmann Sigbjørn Johnsen er dagens hovedtaler. Bevertning og loddsalg. Sang ved Mannskvartetten «RØST», musikk ved Bæljtrøkken. Gratis inngang, ingen påmelding. Konferansier: Hans Ekornholmen.

Kolbotn:
26.9 kl. 11.00, Kulturhuset Kolbotn. Konsert Lars Klevstrand + info «seniorer» inn i Nordre Follo.

Ski:
1.10 kl. 11.30, Servicesenteret. Foredrag, underholdning, lotteri. Arrangør: Eldrerådet og pensjonistforeningene.

Sørumsand:
1.10 kl. 11.00, Bjørkesalen. Kåseri, allsang, bevertning, åresalg. Arrangør: Pensjonistforeningen 1990 og Sørumsand Pensjonistforening.

Ås:
Ås kulturhus 1.10 kl. 18.00. Informasjon om Ås og Stortingsmelding 15, «Leve hele livet», servering, sang, film. Arrangør: Eldrerådet

Rælingen:
Trivselssenteret 1.10 kl. 18.00. Bevertning, tale v/ordfører, underholdning v/lokale krefter. Arrangør: Eldrerådet, Pensjonistforeningen og Røde Kors.

Jessheim:
Lykkebo 1.10 kl. 18.00. Foredrag, underholdning, dans. Arrangør: Gardermoen Pensjonistforening.

Aurskog-Høland:
Felles arrangement for alle pensjonistforeninger og eldresentre i kommunen, 1.10 i  Hølandshallen på Løken i tidsrommet 13.00 - 16.00. Eldrerådet står for arrangementet. Kaffe og kaker, musikalsk underholdning, et innslag fra eldrerådet. Ordføreren kommer og hilser på, og det blir informasjon om digitalisering i kommunen. Det loddes ut fruktkurver som er gitt av alle foreningene som deltar.

BUSKERUD

Øvre Eiker:
Vestfossen Pensjonistforening arrangerer Eldredagen 1. oktober i Øvre Eiker. Møtet holdes på Folkets Hus i Vestfossen og begynner kl. 16.00. Det blir servert snitter og kaffe. Dans fra kl. 18.00-20.00

Kongsberg:
Eldrerådet arrangerer eldredagen 26.9 kl. 12.00-14.00 på Laagdalsmuseet. Info om Solgården, sang ved Åpent kor, kåseri om 7 års jordomseiling med egen seilbåt. Avslutter med servering og sosialt samvær. Kongsberg Pensjonistforening deltar aktivt i arrangementet.

Hurum:
Sætre, Storsand, Tofte og Filtvet pensjonistforeninger feirer eldredagen på Sundby gård 1.10 kl 16-20. Taler, underholdning, bevertning og utlodning.

Røyken:
Slemmestad pensjonistforening markerer dagen onsdag 9. oktober, kl. 16.30-19.00. Rita Weum forteller om prosjektet Demensvennlig samfunn, Henrik Syse filosoferer rundt temaet “Gleden ved å bli gammel”, visesanger Louis Jacoby underholder. Bevertning: Snitter og kringle.

Nes:
Eldredagen markeres i Kulturhuset Banken onsdag 25. september. Det starter med kaffe og kaker i Senterkafeen kl. 17.00. Kl. 18.00 forflytter vi oss til kulturhuset. Her vil vår nye rådmann gi en kort orientering om Eldredagen. Deretter vil musikkteaterforestillingen «Viltre Huldre og Tøylesløse Troll» bli fremført av Silje Risdal Liahagen og Christel Blunck. Både bevertning og underholdning er gratis. Nes Eldreråd, Nes Pensjonistforening og Nes Kulturkontor er sammen om arrangementet.

Lier:
Den internasjonale eldredagen i Lier arrangeres som en informasjonsdag for seniorer 2. oktober på Lier kulturscene i regi av kommunen. Lier Pensjonistforening deltar. Overskrift: “Et godt liv – livet ut”. Innhold: Velferdsteknologi, hjernetrim og underholdning v/ Tore Halvorsen, tidligere vokalist i Ole Ivars. Servering. Inngang: 200 kroner.

Nedre Eiker:
Feiring på Hermansenteret i Mjøndalen 1.10 kl. 17.00. Faglige temaer: “Demens – hva er det?” og “Fremtidsfullmakt”. Underholdning, dans og enkel servering. Gratis inngang - påmelding på Hermansenteret.

Hemsedal:
I Hemsedal er det tradisjon å markere dagen på Hemsedal Bygdaheim. Pensjonistforeningen samarbeider med betjeninga om borddekking og servering, og dette er eit måltid mange ser fram til: ekte stølskost med rømme og kvikaker. Til kaffen blir det rømmebrød og mjølkeprim, alt er «heimelaga» med unntak av rømmen. Me startar kl.12.00 og har variert program, med opplesing, sang, pianospill og trekkspillmusikk.

Sigdal:
Tirsdag 1. oktober kl. 1600 i kantina på Sigdalsheimen. Program: Ordfører Tine Normann om Stortingsmelding 15 «Leve hele livet». Cecilie Marken/ Ann Kristin Aaby om velferdsteknologi i Sigdal. Ester Ramstad om aktuelt fra Sigdalsheimen. Sang og musikk v/Karin og Arne. Servering: Rundstykker, kringle og kaffe.

FINNMARK

Karasjok:
Pensjonistforbundet Finnmark inviterer til åpent møte på Scandic Hotel Karasjok 1.10 kl. 12.00. Lunsj, informasjon om pensjon og årets trygdeoppgjør, reisetilbud og avtaler med reiseoperatører, sammenslåing av Pensjonistforbundet Troms og Finnmark.

Tana:
Galleri Martin på Tana Miljøbygg 2.10 kl. 10.00. Hilsen fra ordfører, Dag Pedersen spiller og synger. Diverse innslag, varmt måltid og åresalg. Arrangør: Tana eldreråd og Tana pensjonistforening.

HEDMARK

Rena:
Åmot kulturhus på Rena, 1.10 kl. 14. Arrangør er Åmot Eldreråd og Pensjonistforening i samarbeid med Åmot kulturhus, Kafe Sandbeck, NKS Rena og Frivillighetssentralen. Åpning v/ avtroppende ordfører i Åmot Ole Gustav Narud, tale v/ Else Ormaasen, sentralstyremedlem Pensjonistforbundet. Hovedtaler er lege Kjetil Høye, med sitt foredrag om livstilfredsstillelse; "Glede, glød og galskap". Det blir servering av middag og kaffe. Musikalsk innslag av Benjamin Kippersund.

Grue:
Eldrerådet markerer eldredagen med et arrangement i Festsalen i Grue rådhus tirsdag 1.10 kl. 1700 – 20.00. Avtroppende ordfører Wenche Huser Sund oppsummerer sin ordførerperiode og vi får besøk av nyansatt rådmann Ole Frode Mikkelsgård. Musikalsk underholdning av Papa Pauls Trad Band og komiker Nils Oscar Ottesen. Det serveres kaffe og kaker, og vi har utlodning. Gratis inngang, alle er hjertelig velkomne!

Hamar:
Solvang grendahuset ( Vangbana) tirsdag 1 oktober kl. 11 00. Gratis, åpent for alle over 60 år.

Stange:
Herredsvang Selskapslokaler 1. oktober kl. 15.00 – 19.00. Arve Fossum vil lede oss gjennom kvelden. Besøk av ordfører Nils Røhne. Underholdning ved Halvard Olestad og musikk ved Rolf Engen. Allsang og loddsalg, og selvsagt mulighet for en svingom. Arrangør: Tangen og Espa Pensjonistforening og Vallset Pensjonistforening.

Kvikne:
1. oktober på Enan bofellesskap, åpning kl 12.00, middag ca 13.30. Den kulturelle spaserstokk er ansvarlig for underholdningen. Praktisk arrangør: Kvikne Pensjonistforening.

MØRE OG ROMSDAL

Vestnes:
Gjermundnes vidaregåande skule søndag 29.september frå kl 15. Inngang kr. 200. Det blir servert middag, kaffe og kaker. Grendalaget spelar og humorist Anita Nyhagen underhalder.
Landbruksmuseet, som ligg på skuleområdet, vil vere ope frå kl. 13-15. Gratis inngang.

Eidsvåg:
1. oktober kl 15.30, Nesset eldresenter. Åpning v/ Mellvin Steinsvoll, sentralstyremedlem Pensjonistforbundet og leder for Rådet for eldre og funksjonshemma i Nesset. Vi synger med Ragnar, Ingar og Mellvin. Tale for dagen v/ ordfører Rolf Jonas Hurlen. Maxiunderholdning v/ Odd Arne Halås. Allsang, gode samtaler, servering av Innherredssodd med loff, kaffe og kaker. Påmelding innen 25. september til: Mellvin Steinsvoll tlf. 908 66 683 eller Einar Olsen tlf. 996 37 275
Arrangør: Råd for eldre og funksjonshemma i Nesset, Nesset Pensjonistforening og Nesset Demensforening

Giske:
Giske Eldreråd feirar FNs internasjonale Eldredag den første søndagen i oktober, i år den 06.10. kl. 16.00. Vi arrangerer Eldrefest for heile kommunen på Nestun på øya Giske, dette er klubbhuset til idrettslaget på øya, og medlemane frå idrettslaget er med og serverar, pyntar salen og hjelper elles til med heile arrangementet. På programmet står song og musikk, kåseri, utlodning og god servering. Eit av rederia i kommunen sponsar middag, og den lokale sparebanken sponsar kaker til kaffien.

Sunndal:
Sunndal pensjonistsenter tirsdag 1. oktober 2019 kl. 1700. Det blir tale for dagen, underholdning ved sanggruppa RØYST og Trio Mix+, gjenåpning av Sunndal pensjonistsenter etter årets oppussing. Det serveres kaffe og kaker. Ønske om transport sendes som melding til telefon nr. 917 61 062 senest fredag 27. September. Arrangør: Sunndal eldreråd/Sunndal pensjonistforening/Støtteforeninga for Sunndal pensjonistsenter

NORDLAND

Leland:
Søndag 13.10 kl. 17.00 feires eldredagen med sang, musikk og bevertning i kantina i Leirfjordhallen på Leland. Inngang kr. 100,-

Fauske:
Fauske eldreråd har arrangement på Fauske Hotell 1.10. To-retters middag, kulturinnslag, allsang og dans. kr 250.- pr pers., påmelding innen 27. 9 til Andreas tlf 41692339 og Unni, tlf 41548526

Lofoten/ Svolvær:
Lofoten kulturhus 1.10 kl. 18.00. Program: Velkommen v/lederen i eldrerådet Ingvald Myrseth. Tale v/ ordfører. Allsang, sang og musikk. Orkesteret Flamingo spiller til dans. Bevertning. Arrangør: Vågan eldreråd.

OPPLAND

Lunner:
Fredag 27. september kl. 14.00 på Harestua Samfunnshus. Foredrag «Lev livet levende» v/Knut Magne Ellingsen. Underholdning v/Sigmund Bjørklund og John Magne Trulsen. Servering lapskaus, kaffe og kake. Samarbeid Lunner pensjonistforening, frivilligsentralen og eldrerådet.

Nordre Land:
Tirsdag 1. oktober kl. 15.00 på Fredheim grendehus, Aust-Torpa, i regi av Nordre Land eldreråd. Underholdning v/Tommy Michalsen. Servering: fårikål, kaffe og kringle

Øystre Slidre:
Mandag 30. september på Tingvang kl. 18.00. Kåseri v/ordfører, middag og underholdning. Årlig eldrefest i regi av kommunen.

Jevnaker:
Fredag 11. oktober kl. 16.00 i Jevnaker idrettshall. Hilsen til de eldre v/påtroppende ordfører Morten Lafton. Verger og vergemål v/advokat Magnhild Bjertnæs. Underholdning v/Gutta på Skauen
Bevertning. Samarbeid Norema Seniorklubb, andre lag/foreninger og Jevnaker kommune

Vestre Toten:
Tirsdag 1. oktober kl. 12.00-14.00 i Vestre Toten Pensjonistsenter. Hilsning fra kommunen, Sogneprest Dagfinn Follerås sin halvtime, underholdning v/Raufoss og Omegn Seniorkor. Allsang, tonefølge Ingerid Knapp. Servering. Samarbeid Eldrerådet, Raufoss og Omegn Pensjonistlag, Ihle Pensjonistforening og Raufoss Sanitetsforening.

Østre Toten:
Tirsdag 1. oktober på Bygdestua på Hoffsvangen kl. 14.00-17.00. Kåseri v/ Audun Myskja. Underholdning v/ Trekkspillklubben De Fakto og Seniordansen. Middag, kaffe og kaker. Arrangementet er gratis og i regi av Eldrerådet.

OSLO

Festforestilling i Oslo rådhus tirsdag 1.oktober kl. 1400 – 1530, 1000 eldre i Oslo blir invitert. Vertskap: Ordfører Marianne Borgen. Festtaler: Trude Drevland. Medvirkende: Elisabeth Andreassen, Oslo Sporveiers Musikkorps, elever fra Unge talenter, Barratt Due musikkinstitutt.
Ta kontakt med ditt eldresenter/seniorsenter/ pensjonistforening for å få invitasjonskort til forestillingen. (få bill. igjen)

Seniorfest på Hovseterhjemmet, torsdag 3. oktober kl. 1800, påmelding til leder Ruth Marie Nyrud Hansen, mobil 95947102, e-post rmnyrud@online.no. Kuvertpris kr 100,- pr. Pers
Her blir det god underholdning, hyggelig samvær, tale for dagen, middag med drikke og kaffe med «noe attåt».

Nordseter pensjonistforening har «Eldredag 2019» 1.10 kl 1200 på Gårdskafeen på Nordseter Gård – Seniorsenter.

ROGALAND

Klepp:
Klepp pensjonistlag har sammen med bruker- og eldrerådet i kommunen fest i Klepp rådhus kl. 18.00 søndag 29.9, med godt program og god servering. Påmelding.

Hå:
Hå kommune og innbyggerrådet innber til eldrefest på Nærbø Samfundshus fredag 4. okt kl 15. Servering av smørbrød og kaker. Pris 100,- Helsingar v/ordfører og rådmann. Festtale v/ Kjell Pollestad. Musikk v/ elever frå kulturskulen, kveldstanker v/ Sigmund Lende.

SOGN OG FJORDANE

Balestrand:
Pensjonistforbundet i Balestrand har storsamling på Kvikne Hotell søndag 29. september kl 16. Helga Hjetland, sentralstyremedlem Pensjonistforbundet, kåserer rundt temaet "Leve heile livet - nokre tankar om den internasjonale eldredagen»

Bremanger:
Pensjonistforbundet i Bremanger har stormøte 1. oktober kl 16. Helga Hjetaland, sentralstyremedlem Pensjonistforbundet, kåserer rundt tema « Leve heile livet - den internasjonale eldredagen utfordrar oss»

Førde:
Eldrerådet i Førde markerer dagen 4. oktober kl. 11 i festsalen i Førdehuset. Helga Hjetland, sentralstyremedlem Pensjonistforbundet, er hovudtalar med tema «Leve heile livet - likeverd for eldre». Ordførar skal helse dei eldre og kommunalsjef for omsorg i nye Sunnfjord kommune skal snakke om “Organisering av omsorgssektoren ved institusjon og heimetenester”. Seniorkor og seniordans skal opptre.

Alle møtene har servering, musikkinnslag og avsluttar med dans.

TELEMARK

Skien:
Eldrerådet i Skien ønsker velkommen til FNs internasjonale eldredag på Ibsenhuset 1.10 kl. 13.00. Ordfører Hedda Foss Five åpner dagen. Leder av Pensjonistforbundet, Jan Davidsen, skal holde dagens tale. Utdeling av Eldrerådets pris. Servering og underholdning - gratis inngang.

Siljan:
Siljan pensjonistforening markerer dagen på Siljan sykehjem, med besøk av Pensjonistforbundets generalsekretær Harald Olimb norman, som er dagens hovedtaler. Arrangementet starter kl. 12.00, og det blir servert middag.

Porsgrunn:
Dagen markeres på Folkets hus 1.10 kl. 13.00-16.00. Utdeling av Eldreprisen 2019 v/ordfører, foredraget "Gøy å bli eldre" v/lege Gisle Roksund, musikals innslag v/kulturskolen. Servering av lapskaus, bløtkake og kaffe. Alle er velkommen!

Tokke:
Eldredagen markeres i kulturhuset 1.10 kl. 14.00. Kulturinnslag v/kulturskolen, musikk v/Karl og guttene, tale v/ordfører, teater v/Leif Arild Sanden. Utdeling av prisen "Årets pensjonist". Middag, musikk og dans. Husk å ta med gevinster til utlodning. Arrangør: Eldrerådet og Dalen pensjonistlag.

TRØNDELAG

Steinkjer:
Høvelen, Dampsaga kulturhus kl. 09.45-13.45, gratis inngang. Tema: “Å gi tid”.

Rørvik:
Søndag 29. september på samfunnshuset Rørvik kl. 17. 00. Arrangementet åpnes av leder i Vikna eldreråd Reinert Eidshaug. Utdeling av prisen «Årets medmenneske» ved ordfører. Kåseri/foredrag ved Hildur Fallmyr. Musikalsk innslag ved elever fra Kulturskolen i Vikna. Allsang og trekkspillmusikk v/Tore Gravseth. Sang ved gruppa «Skumsprøyt». Servering av karbonader, kaker og kaffe, åresalg. Inngang: kr. 150. Det blir satt opp buss fra Austafjord, avg. Joker-butikken kl. 16.00.

VEST-AGDER

Søgne:
Onsdag 9. oktober i Søgne gamle prestegård Kl. 11.30 - 15. Åpning ved Harald Furre, ordfører i Kristiansand, allsang, foredrag ved Henrik Syse – «Mening i og med livet», underholdning og bevertning. Arrangør: Pensjonistforeningene i Søgne, Songdalen og Kristiansand.

VESTFOLD:

Hof:
Hof og Eidsfoss Pensjonistforening arrangerer Eldredagen 1. oktober på menighetshuset kl 17. Fristen for påmelding er 25. september. Lapskaus, kake og kaffe. Underholdning og åresalg med mange fine gevinster.

Svelvik:
Stor markering 1.10 kl. 17.00 på samfunnshuset.  Velkomstdrink, bevertning og konsert med trubadur, skuespiller og standup'er Yngve Fritjof Kristiansen og sønnen Jonas. Tale ved ordfører. Inngang kr. 200, billett kan kjøpes hos Frivilligsentralen eller Kiwi Bjørnstad. Arrangør: Pensjonistforeningen og Frivilligsentralen.

ØSTFOLD

Fredrikstad:
Eldrerådet markerer eldredagen med et festarrangement i bankettsalen på Scandic hotell lørdag 5. oktober fra kl. 12.00 til kl. 15.00. Pensjonistforbundets medlemmer er velkommen. Det blir bevertning, allsang, underholdning og loddsalg. inntekten fra loddsalget blir fordelt til kommunens sykehjem.

Våler:
I Våler og Svinndal Pensjonistforening flytter vi alltid markeringen til vårt faste møte; 2. torsdagen i måneden. I år blir derfor markeringen lagt til 10. oktober kl 17.00 på Kirkebygden grendehus. Tale ved ordfører, rømmegrøt, spekemat og kringle. Levende musikk og underholdning. En representant fra Frisklivssentralen vil orientere om sentralens arbeid, samt ta oss gjennom balanseøvelser.

Råde:
Råde eldreråd inviterer til feiring tirsdag 1.10 kl. 14.00 på Idrettshuset. Ordfører Rene Rafshol innleder, kommunalsjef for helse, omsorg og rehabilitering Cathrine Retvedt forteller om helsetjenesten i Råde nå og i fremtiden. Andre aktører: Fredrikstad All Star Big Band under ledelse av Arild Torp serverer svingende rytmer og leder allsangen, seniordansen underholder, Odd Strømnes bidrar til god stemning. Servering: Snitter og bløtkake. Inngang kr. 100, loddtrekning på inngangsbilletten. Påmelding til Gerd Skovdahl telefon 906 65 455 eller Kai Kinn telefon 942 32 781 før 25. september