Dagstur den 11. september 2019

Bli med oss til Fetsund Lenser og Vitenparken på Ås
Onsdag 11. september

Avreise fra Sarpsborg Busstorg kl. 08:30, Fredrikstad Damstredet
kl. 08:55 og Råde kl. 09:20. Turen går via Skiptvet, Askim og langs Øyeren til Fetsund. Vi starter dagen med kaffe og formiddagsmat. Deretter blir det omvisning.

På Fetsund lenser får du et innblikk i Norges omfattende og spennende tømmerfløtingshistorie. Mer enn 800 mann arbeidet på det meste med tømmerfløting fra Bingen litt nordover i Glomma til sydenden av Øyeren. Her kan du "gå på vannet" på flåtegangene i elva og se på fløtingsanlegget. Utforsk historien i utstillingene og se båter og verksteder.

Etter trivelig opphold, forlater vi Fetsund og setter kursen mot Universitetsparken på Ås. Her får vi en hyggelig vandring med omvisning i en av Norges flotteste parker. Vi ser på historien til Norges første høyere landbruksskole, senere universitet og blir fortalt hvilken rolle denne institusjonen hadde i moderniseringen av Norge, fra 1850-tallet til vår tid. Vi avslutter besøket på Ås med en 2-retters lunsj i Kafeen på Vitenparken.

snarest og senest innen 1.september til:
Bjørg Jacobsen tlf. 977 64 812 e-post: bjoerg.jacobsen@outlook.com
Jan I. Andersen tlf. 901 12 933 e-post: jan.ingvald@fibernett.net
Ann-Mari Johansen tlf. 995 15 227 e-post: ann-ma-j@live.no

Turen koster kroner 595 for medlem,
tar du med deg en må dere betale kr. 1695 til konto 1030 09 85063 innen 1. september
Husk navnet ditt på giroen

Vel møtt til en fin tur