Mellvin Steinsvoll

God sommer og takk til en samlet frivillighet

Sommertiden er normalt en noe roligere tid for organisasjonslivet

Sommertiden er normalt en noe roligere tid for organisasjonslivet der de aktive gis rom for gode avslappende og trivelige aktiviteter sammen med familie og venner. Etter måneder travelt opptatt med det daglige, føles det som en oppriktig rettighet til å kunne kose seg.

Ikke alle i det frivillige organisasjonsliv kan innvilge seg mer rolighet i sommermånedene. I og med at sommertiden er tid for fritidsaktiviteter og Norge byr på en rikholdig natur, kommer store mengder folk som har til hensikt å ta våre naturherligheter nærmere i øyensyn. Naturen i deler av landet vårt, har utviklet seg til å virke som rene magneter på folk som ønsker naturopplevelser og helst ekstreme naturopplevelser. Denne utvikling krever god beredskap. Det er ikke alltid at de som inntar naturen er godt nok utstyrt og forberedt på de tøffe utfordringer som kan oppstå i vår ville natur.

Frivilligheten er avgjørende for at den norske beredskapen skal kunne fungere og for å sitere sentrale personer med myndighet og ansvar for beredskapen i Norge, så ville den norske beredskapen innen eksempelvis søk og redning kollapse uten frivillige organisasjoner som Norsk Folkehjelp, Røde Kors, Norske Redningshunder og Alpine redningsgrupper.
Selv om de nevnte organisasjoner er blant de mest ressurskrevende og er etter min vurdering, blant de aller viktigste innen frivillig bistand i Norge, favner frivilligheten adskillig mer. På viktige områder som kultur og aktiviteter for barn, ungdom og eldre, er den frivillige innsatsen stor. Som et eksempel på at innsatsen er stor, fremkommer etter en undersøkelse av den verdi frivilligheten innenfor pensjonistenes organisasjoner representerer. For året 2018 var verdien satt til hele 25 mrd. kroner.

En samlet frivillighet fortjener stor takk for sin innsats. Frivilligheten skal vite at de som trenger hjelp og er så heldige å få hjelp når behovet er der, er svært takknemlig og glade for at den norske frivillighet finnes. Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer og at det blir minst mulig behov for å gripe inn i sommerkosen som dere alle fortjener så vel.

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å uttrykke en spesiell takk til alle dere som tillitsvalgte og medlemmer av Pensjonistforbundet Møre og Romsdal for den innsatsen dere har gjort det siste året. Jeg ønsker dere alle en herlig sommer og så møtes vi til et viktig arbeid etter «ferien». Første jobben da blir forberedelser til valget. Vi har et felles mål om å få på plass politikere i fylkestinget og kommunestyrene som vil jobbe for en god og troverdig utvikling for de eldre.