4-dagers tur til Færøyene i 2020

4 dagers tur til  Færøyene 15. - 18. juni 20.

Påmelding til Berit tlf 93264208
Mail: bermir@online.no eller
Marit og Kjell tlf 93043187 eller 93031485

Estimert pris  ca kr 12 000  pr pers. Tillegg enkeltrom kr  850.- pr døgn.
Betaling:
Frogner pensjonistforening, konto: 05305176607 når vi vet antall deltakere og vi vet endelig pris.

Turen går med fly. Flybytte i København.

Færøyene, er en øygruppe som ligger nord for Skottland og omtrent 600 km vest for Bergen. Øyene var tidligere en del av Norgesveldet, men ble administrativt underlagt Sjællands stift i 1720, og har siden 1814 vært en del av Kongeriket Danmark. Siden 1948 har øyene hatt indre selvstyre med et folkevalgt Lagting, en egen regjering og to representanter i det danske Folketinget. Administrativt er Færøyene inndelt i 30 kommuner. Færøyene er ikke medlem av EU, til tross for at Danmark er det.

Færøyene består av 18 øyer av vulkansk opprinnelse.

Øygruppen ble først bosatt av irske munker omkring år 625. Nordmenn koloniserte øyene i tiden etter år 850. Dagens befolkning på rundt 50 000 innbyggere har norsk og keltisk avstamning. Færøyingene snakker det vestnordiske språket færøysk, som er det minste germanske språket og stammer fra norrønt. Foruten færøysk er dansk offisielt språk, men snakkes ikke til daglig av færøyinger. 20 000 personer bor i og rundt hovedstaden Tórshavn, oppkalt etter den norrøne guden Tor. Byen er Færøyenes politisk-administrative, økonomiske og kulturelle sentrum.

Dag 1.

Avreise med fly via København til Torshavn. Bli kjent i byen og middag på hotellet.

Dag 2.

Etter frokost møter vi vår guide og får en rundtur til fots i denne sjarmerende byen. Deretter tar vi plass i bussen og setter kursen til Kirkjuböur  Kirkjuböur er et sokn på Færøyene, lengst sør på Streymoy med 76 innbyggere i 2014.

Kongsgården i Kirkjuböur var bispesete fram til reformasjonen og er Færøyenes største landbruksbedrift. Her finnes også Færøyenes viktigste fortidsminne, den tidligere katolske domkirken Olavskirken fra 1200-tallet som er Færøyenes eldste kirke og som fungerer i dag som soknekirke. Steinkirken er øyenes eneste bevarte middelalderkirke. Vi får servert lunsj i Kirkjubür.  Deretter går turen tilbake til Torshavn og retur tidlig på ettermiddagen. Tid på egenhånd før middag om kvelden.

Dag 3.

Etter frokost i dag skal vi på tur til Saksun, Eidi og Gjogv. Bussen tar oss med først til Saksun som er ei lita bygd og sogn. Bygda ligger ved en lagune ved nordvestkysten av Streumou omkranset av fjell. I januar 2015 hadde Saksun 10 innbyggere.

Videre går turen til Eidi som også  ligger på nordvestkysten. Eidi er en moderne fiskehavn som ble grunnlagt på slutten av 1300-tallet.

Så går turen til Gjögv,  På turen til Gjògv kjører du over en svingete fjellvei og passerer Færøyenes høyeste fjell, Slættaratindur nord på Eysturoy, med en flat topp 880 meter over havet. Vår guide er med oss hele veien og gir oss god informasjon.

Lunsjtallerken m/kaffe i Gjögv før vi returnerer tilbake til hotellet, tid på egenhånd før middag på hotellet om kvelden.

Dag 4.

Hjemreise

Velkommen til en uforglemmelig tur ut til Atlanterens små øyer med ei fantastisk historie.