Tingvollost er en familiebedrift. Odelsjenta Kristin Waagen har tatt over gården, men mamma Solvor og pappa Gunnar er fortsatt like involvert i både gård og produksjonen i ysteriet. (Foto: Heidi Løkken)

Lager ost i verdensklasse

Tingvollost skrev historie den dagen Kraftkar ble kåret til verdens beste ost gjennom tidene. Dagen etter var livet totalt forandret for den lille familiebedriften på Nordmøre.

På Saghaug gard går livet sin vante gang. Kyrne melker jevnt og trutt på båsen, lykkelig uvitende om at de leverer råvaren til landets, og kanskje verdens, mest omtalte ost de siste årene.

– Det kan ikke beskrives som annet enn uvirkelig, sier Solvor Waagen, ystesjef og gründer, mens hun viser fram ysteriet.

ÅRELANG INNSATS

Bak ostesuksessen ligger årevis med hardt arbeid. Her produseres ikke bare Kraftkar, men ytterligere tre oster. To hvitmuggoster, Mild Mester og Edel Frue, samt blåmuggosten Vismann. Selv om bedriften etter hvert har fått mange ansatte, er familien fortsatt ansvarlige for det daglige tilsynet av både dyr og ost. Heldigvis har odelsjenta Kristin valgt å ta over gården.

Tingvollost startet sin osteproduksjon inne på et av husets bad i 2003, noe de ikke kunne ha gjort uten Mattilsynets velvilje. Solvor roser også miljøet blant norske osteprodusenter.

– Vi er som en stor familie og deler alt. Det er ingen bedriftshemmeligheter. Det gjør det lett for nye å starte. Læringskurven vår var bratt, men andre produsenter har delt raust med sine erfaringer.

Osteproduksjon ga umiddelbart mersmak, og i 2006 sto ysteriet ferdig. Familien var klare for satsing. Den satte seg et overordnet mål: Å produsere ost av internasjonal kvalitet.

SUVEREN SEIER

Da Kraftkar ble kåret til verdens beste ost, var det bare tilfeldig at mannen i huset, Gunnar Waagen, hadde tatt turen til San Sebastian i Spania. Som leder i Norsk Gardsost hadde han denne gangen valgt å være tilstede på Word Cheese Awards sammen med resten av styret. Da den store finalen gjensto, var det bare 16 oster igjen, og bedømmingen foregikk på scenen.

Dommerne smakte på ostene en etter en, og så holdt de opp plakater med poengsum. Da Kraftkar ble bedømt som siste ost i finalen, gikk det et gisp gjennom forsamlingen. Poengsummen var rett og slett så suveren at det ikke var tvil om hvem som hadde vunnet.

– Gunnar ble skikkelig satt ut! Og ikke nok med det. Neste dag skulle de kåre den beste osten gjennom de 30 årene konkurransen har pågått. Kraftkar vant, og ble verdens beste ost gjennom tidene!

ANERKJENNELSE

Det er knapt så de fortsatt kan tro det. Tingvollost har naturlig nok ikke trengt å bruke en krone på markedsføring etterpå, og sier daglig nei til forespørsler. De kan rett og slett ikke produsere mer.

– Men den viktigste effekten av å vinne konkurransen, har vært anerkjennelsen norsk ost har fått, ikke bare på det internasjonale markedet, men også her i Norge. Du trenger ikke kjøpe franske oster hvis du skal ha en skikkelig god ost. Du kan velge en norsk en, understreker Solvor.

Hva skyldes det så at denne lille gården i utkant-Norge klarer å produsere verdens beste ost? Først og fremst er det råvarene, tror Solvor. I ostene brukes kun melk fra gårdens 62 kyr.

– Dyrene er som oss. Får vi den samme maten hver dag, trives vi ikke. Derfor passer vi på å variere hvor rundballene kommer fra, og tilby variert fòr hele året, forteller Solvor.