Kommunens ansatte, for anledningen i T-skjorter med «Nå er det på tide å snakke om velferdsteknologi» sammen med Tone Bye og leverandør Doro ved Arvid Bakken.

Mange vil høre om det "digge livet" i alderdommen

Tone Bye, prosjektleder i Pensjonistforbundet, holdt et gnistrende foredrag på Leite forrige uke om det "digge livet" i alderdommen.

Det dreier seg om tilrettelegging av mulighetene eldre har i dag, for å kunne bo lenger hjemme og ta styring i eget liv.

Mestring

Hun sier flest mulig bør vite om velferdsteknologi, den gir bedre mulighet til å mestre eget liv i alderdommen. Den teknologisk utviklingen gir helsevesenet nye muligheter, men hele tiden med brukeren i sentrum. Utgangspunktet er brukeren, ikke teknikken.

Trygghet, mestring og aktivitet er viktige stikkord for en god alderdom. Kunnskap om og bruk av velferdsteknologi kan være med på å forebygge ensomhet og øke den sosiale kontakten blant eldre.

God spredning

På Leite møtte folk fra 15 år til 85 år opp, alt fra pensjonister til elever ved Tingvoll videregående skole som studerer helsefag. I tillegg til foredraget fikk de demonstrert velferdsteknologi, og møte fagpersoner som jobber med dette i Tingvoll kommune. Kommunen var arrangør, og medarrangør Straumsnes sanitetsforening sørget for at frammøtte fikk kaffe og skikkelig kveldsmat.

Grunnleggende

Pensjonistforbundet på sine nettsider fremmer at det er grunnleggene at mennesker skal kunne mestre sin egen livssituasjon, og i størst mulig grad klare seg selv. Og der kommervelferdsteknologien inn, ved at den hjelper den enkelte til å klar seg selv tross nedsatt funksjonsevne.