Oslos ordfører Marianne Borgen delte ut Kongens fortjenstmedalje i gull til den folkekjære skøyteløperen. (Foto: Johnny Syversen)

Kongens gull til Kupper’n

Knut Kupper’n Johannesen (85) har vunnet mange gull på skøytebanen. Nå er han også hedret med Kongens fortjenstmedalje i gull.

Knut Johannesen er et begrep og et ikon i norsk idrett. På 50- og 60-tallet satt hele Norge og noterte skøytetider. På en regntung 11. september skulle vi feire ham som gjorde det ekstra spennende!

I Oslos storstue baner vi oss vei forbi turister med selfie-stang mot en gruppe velkledde personer i rådhushallen. «Gratulerer med dagen Knut»! Ut i fra den dresskledde gruppen kommer en smilende Knut og gir meg et skikkelig håndtrykk! «Er det deg a’ gitt?». Skøytehelten har en lunhet, sjarm og imøtekommenhet som kan smelte isfjell! Skøyteelskere begir seg opp trappen til Festgalleriet, hvor en blid ordfører Marianne Borgen håndhilser på gjestene.

Tidligere helter er å se. Bjørg Eva Jensen med det eneste norske OL-gull fra Lake Placid i 1980 på 3000 meter. Verdensmester på Bislett i 1965, Per Ivar Moe. Geir Karlstad med OL-gull på 5000 meter i Albertville i 1992. Tidligere skøytepresident Terje Andersen med bronse på 1500 meter i Lake Placid. Knuts trener og landslagstrener, Tor Berg. Skøytepresident Mona Adolfson. Jubilantens familie.

Gutteløper samtidig med Kupper’n, Tom W. Larsen, var initiativtager til søknaden om å gi Kongens fortjenestemedalje til Knut Johannesen. En søkergruppe ble opprettet og begrunner hvorfor søknaden bør innvilges. I gruppa er blant annet fotograf Morten Krogvold og dikter/poet Jan Erik Vold med. Sistnevnte også med skøytedikt til skøytehelten! Den høytidelige overrekkelsen skjer, og ordføreren fester Kongens fortjenestemedalje på Knut Johannesens jakkeslag - til stor applaus.

Deretter holder hun en personlig tale med respekt, ærbødighet og gode minner. - I 1964 ble Knut Johannesen kåret til Norges største idrettsutøver i en landsomfattende avstemning! Etter OL-bragden i Squaw Valley i 1960 ble han en superstjerne, men likevel en av oss med sin jordnære og ujålete stil, sa ordfører Borgen. Hennes mormor og morfar bodde i Sofiesgata ved Bislett. De kunne bare åpne vinduet og få bislettbrølet inn i stua.

- Mormor hadde et stort ønske til sin 60-årsdag; et signert bilde av helten Kupper’n. Den andre helten var kongen! Signert bilde fikk hun levert av Knut Johannesen på døra! Stemningen er stor og så dukker Kampen Janitsjar opp med «He is a jolly good fellow». Og Kampengutten minnes han ble møtt av Einar Rose og tusenvis av folk etter NM-seieren i Bergen i 1955. En verdig markering er over og snart får folkehelten vår møte kong Harald på slottet!