Samlet forran Misund Kirke

Nesset Pensjonostforening på tur til Misund

Bli kjent med landskapet i Nye Molde

Klokken 09.30 startet turen fra busstoppet i Eidsvåg med Bjørn Austigard som reiseleder og guid, Bjørn Langås fra Fram som sjåfør og 47 reiseglade pensjonister.  Turen som var et samarbeid mellom Nesset Pensjonistforening og Romsdal Sogelag, gikk via Tjelle, Ranvik, Horsgård, Nesjestranda, Molde til ferga i Mordalsvågen og over til Solholmen. Fra Solholmen til Misund sentrum om utsida, rundt Miøya og innsida tilbake til fergeleiet, om Molde,  Kleive og tilbake til Eidsvåg.
På turen til Mordalsvågen fortalte Bjørn Austigard om garder og hendelser langs veien, slik at de som ikke kjente til dette fra før nå, fikk ei god innføring.  Det var nok kjent stoff for mange, for det skjedde faktisk at det kom korrigeringen under veis.   Det var tydelig at alle var i godt reisehumør.
Før vi kjørte om bord i ferga kom Renate Bævre Gilde, opprinnelig fra Spellvika,  representant for Bli kjent.   Ho ville også vite litt om bakgrunnen for turen og om Nesset Pensjonistforening generelt.  Ved Misund kirke fotograferte Renate hele gruppa.
På turen fra Solholmen til Misund Kirke, fortalte fortsatt Bjørn A om garder og tildragelser langs veien.  Han viste oss også hvor den planlagte brua for Romsdalsaksen fra Misund til fastlandet var ment å komme. Videre fortalte han om Kløvhaugen, som det tidlig på 1900 ble oppdaget store sprekker i.  Disse ble boltet fast, og på denne måten registrerte de bevegelser i fjellet. Dette var å sammenligne med Veslemannen i Rauma.  I 1936/37/38 ble det båret ca 1000 kg dynamitt opp i og lagt i sprekka for å foreta sprengning.  14.11.38 skulle sprengningen foretas, og det var samlet mange voksne og skolebarn som hadde fått fri for å overvære sprengninga.  Presis kl. 12 smalt det, men ikke en stein kom ned. Videre stoppet vi ved Misundtrappen med 700 trinn.  Og en gjeng på  ca 30 gikk opp til de første trinnene Vi stoppet også ved Bjørnremshelleren,  grotte i fjellet hvor det tidligere var bosetninger.  Også her gikk ca 30 den  150 m lange vegen opp til helleren.
Misund Kirke er bygd samme år som Nesset Kirke og Bjørn som  guid,  orienterte om byggeskikker som var mye lik i de tidene kirkene ble bygd, slik som Eresfjord og Vistdal Kirke.  Spesielt mye om dekoreringen av galleriet.  Vi avsluttet oppholdet i kirka ved at Johan Sandberg sang "Reis meg opp".
Middag på Misund Kro var gode fiskekaker hvor det helt sikkert var mer enn 50% fisk.  Dessert og kaffe var også smakfullt. Her fikk vi selskap av Nils Edvin Sanden som guidet oss rundt Midøya og til Dryna fergekai med fergeforbindelse til kommunene Haram og Sandøy.  Han gav oss mye historikk om grenser og endringer på kommunegrensene, og om til- og fraflytting fra områder på øya. Han fortalte også om Franskehellaren,  der to franske soldater holdt seg i skjul under krigen.
På turens avsluttende etappe, takket vi  av Bjørn Austigard på Fuglset. Bjørn mente vi var et trivelig og oppegående selskap å reise i lag med.  Kl. 16.45 sa vi takk for turen til sjåfør Bjørn Langås, endestasjon Eidsvåg var nådd.