Tynsetlaget "BOT" (fra v. Bett Müller, Olaug Hokstad og Torunn Rønning) gikk helt til 4.runde i Petanque-mesterskapet. (Foto: Finn-Åge Løvlien)

Pensjonistdagene på Savalen en fulltreffer

"En ubetinget suksess" var konklusjonen fylkesstyret i Pensjonistforbundet Hedmark kunne trekke da årets pensjonistsamling på Savalen ble avsluttet 21.juni. I nesten ei uke var nær 120 pensjonister i gang med fysiske aktiviteter under paraplyen "Bedre folkehelse".

Superlativene var mange da deltakerne tok avskjed med styret og takket for utbytterike dager. Under oppholdet kunne en velge mellom 13 ulike aktiviteter, bl.a. topptur, naturstier, sykkelturer, hesteskokasting, vanngymnastikk, skyting mot skiskytterblinker og kulespillet "Petanque".

Dette var 3.året som fylkesforeningen sammen med fylkeskommunen og Savalen Fjellhotell arrangerte "Aktive pensjonistdager". Hensikten er at deltakerne skal ha gode opplevelser disse dagene,- og at de tar med seg ideer til liknende tiltak på sine hjemsteder rundt i Hedmark. På den måten kan samlingen på Savalen få "avleggere" i småformat mange steder. Foruten fysisk trening gir disse aktivitetene også gode sosiale opplevelser.

Ettersom godordene strømmet inn til styret, ble det kort vei til følgende vedtak i protokollen: "Pensjonistforbundet Hedmark gjentar samlingen i 2019, lagt til uka før St.Hans". Da dette ble kjent blant deltakerne, spurte flere sporenstreks: - Kan jeg melde meg på allerede nå ?