"Deltakere på "Savalmarsjen 2018" med Erik Kindølshaug som veiviser. (Foto: Finn-Åge Løvlien)

Full fart på Saval'n !

For tredje året på rad er Hedmarks-pensjonister samlet til aktivitetsdager på Savalen. Innsatsen er stor og humøret på topp når de eldre utfordres til alt fra orientering til vanngymnastikk.

Sammen med fylkeskommunen og Savalen Fjellhotell & Spa arrangerer Pensjonistforbundet Hedmark 4-dagers samling  i dagene 18.-21.juni. Fysisk aktivitet og sosial kontaktskaping er hovedmålet. De nær 120 deltakerne kan velge mellom fjelltoppvandring, naturstier, hesteskokasting, petanquespill, vanngymnastikk, sykling,- pluss en del småaktiviteter.

De mest aktive blir premiert. I tillegg kommer en gavepremie fra reiselskapet Aller Travel, - en reise til en verdi av 5.000 kroner. Fylkeskommunen og hotellet sponser arrangementet økonomisk.
Foruten fylkesstyret deltar frivillige fra Tynset pensjonistforening for å gjennomføre det store arrangementet.

Sissel Løkra fra fylkeskommunens folkehelseavdeling holdt foredrag om hva hver kommune kan og bør gjøre for å styrke folkehelsen. Deltakerne på samlingen ble oppfordret til å etablere liknende aktiviteter på sine hjemsteder.

Forfatter Ola Jonsmoen ga til beste et engasjerende kåseri, og sangerne og musikerne Magnar Tronsmoen og Egil Skarpsno underholdt i lavvoen etter at massevandringen "Savalmarsjen" var fullført.

På grunn av for låg vannstand i Savalsjøen måtte det planlagte kveldscruiset med passasjerbåten avlyses. Men ellers har samlingen vært gjennomført helt etter planen.