KrF sikret tre millioner til dataopplæring av eldre

- Vi retter en stor takk til KrF som har lyttet til oss og fått igjennom tre millioner kroner til dataopplæring av eldre. Det sier forbundsleder Jan Davidsen som minner om at det var KrF som også sikret flertall for at «slippen» kommer på papir fra 1. juli.

- Pensjonistforbundets store bekymring har vært de eldre som ikke er digitale, men som ønsker å bli det. Vi må sikre at det finnes midler til opplæring av dem. For en ting er at det igjen blir mulig å få «slippen» på papir. Samfunnet vårt blir stadig mer digitalisert. Alt fra billettkjøp på kollektivreiser til å bestille time hos fastlegen. Mange vil ikke klare den digitale overgangen, men det finnes mange eldre som ønsker å bli bedre på data, sier Davidsen.

Pensjonistforbundet har jobbet iherdig med å få på plass økte bevilgninger til opplæring. – all honnør til KrF for at de tok kampen i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, sier Daviden.

Pensjonsslippen på papir

- 400.000 pensjonistene er ikke digitale brukere. Fra 1. juli får de igjen pensjonsslippen på papir etter at KrF sikret flertall for dette i vinter. Nå har KrF i tillegg fått på plass midler til IKT-opplæring for seniorer, slik at flere eldre kan få opplæring i bruk av digitale hjelpemidler og inkluderes i et stadig mer digitalisert samfunn, sier Kjell Ingolf Ropstad til krfs nettside.