Dagens besetning i The Steel Chords, fra venstre: Terje Bølstad (71), sologitar, Rolf Ødegaard (72), rytmegitar, Jens Magnussen (64), slagverk, Bjørn Erik Kongslie (72), bassgitar, Hans Jørgen Kulberg (71), rytmegitar og Rune D

Spiller Shadows igjen

The Steel Chords var et av Drammens aller første gitar-band. Allerede i 1961 begynte bandet å spille rock, beat og Shadows-musikk. Nå er gutta i farta igjen!

Flere av gutta fra den opprinnelige besetningen er i gang igjen. Som pensjonister har sologitarist Terje Bølstad (71), rytmegitarist Hans-Jørgen Kulberg (71) og bassist Bjørn Erik Kongslie (73) fått bedre tid. Nå gleder rockeveteranene seg stort over å spille sammen igjen, slik de gjorde i 1961 da de sammen med trommeslager Knut Hoftun Knudsen etablerte bandet.

Bjørn Erik Kongslie har spilt i alle år, og maste lenge om at gutta skulle spille Shadows igjen. Etter 50 års opphold skjedde det noe. I fjor vår sto de på scenen igjen, med bedre utstyr og lydanlegg enn på 1960-tallet. Men også spillelokalene har fått en kraftig standardheving i løpet av disse årene.

- Da jeg ble 70 og pensjonist, fikk jeg lyst igjen. Jeg og Hans-Jørgen kjøpte nytt utstyr, som er både billigere og bedre enn på 60-tallet, forteller Terje Bølstad, som sammen med de andre nyter kameratskapet og spillegleden.

På den nye cd-en, «The Steel Chords spiller The Shadows», gjør bandet 16 Shadows-låter i originalarrangementer, innspilt hos Jens Magnussen (63), som i flere år drev Molindo Lydstudio i Krokstadelva. I tillegg til de allerede nevnte var Rune Duni (69) med på elektrisk gitar, visesangeren Rolf Ødegaard (71) spilte akustisk gitar og Jens Magnussen (63), et teknisk vidunder, spiller mer keyboards enn trommer.

.

Over 20 medlemmer har spilt i Steel Chords fra 1961 til oppløsningen i 1967. Bandet ga ut fem singler i årene 1965 og 1966.

Kulberg ga seg allerede i 1962 for å spille jazz. Trioen Bølstad, Kongslie og Kjell Erik Andersen (trommer) spilte da bandet vant Buskerud-mesterskapet for amatørgitarband i august 1963. I landsfinalen på Bygdøy Sjøbad i Oslo ble Steel Chords nummer 7 av 12 band.

I kjølvannet av The Beatles måtte instrumentalband ha vokalist. Steel Chords hyrte i 1963 Per Arne Engeshagen, som tok navnet Teddy Chord. Høsten 1964 sluttet Bølstad for å ta utdannelse. Kongslie ble med til desember 1964, da han måtte gi seg etter at faren var blitt oppringt av en lektor på gymnaset som sa at spillingen gikk ut over karakterene!

The Steel Chords nærmer seg allerede et tosifret antall konserter siden comebacket i fjor vår. På bandets Facebook-side finnes oppdatert spilleplan.