Ber om høring i Stortinget om trygdeoppgjøret

Pensjonistforbundet ber om høring i Stortinget om trygdeoppgjøret. Høyre og FrP ikke vil møte oss til debatt i Politisk kvarter på NRK. – En ekstraordinær situasjon krever ekstraordinær handling sier forbundsleder Jan Davidsen. Ap-nestleder Hadia Tadjik varsler også at Arbeiderpartiet vil ta saken til Stortinget.

NRK planla å ha trygdeoppgjøret som tema for Politisk kvarter på P2 fredag 25. mai, altså dagen etter trygdeoppgjøret var over med et resultat som viste at pensjonister taper kjøpekraft for fjerde året på rad. Regjeringen kom ikke pensjonistorganisasjonene i møte i årets trygdeoppgjør. – Et hån mot sliterne, kalte forbundsleder Jan Davidsen resultatet av trygdeoppgjøret.

«Trudde politikarane skulle strøyme til #polkvart etter #nrkstreik, men ingen frå Frp eller Høgre ville møte @Pensjonistf eller @audunlysbakken om trygdeoppgjeret. Ingen frå Frp ville møte Sjømannsforbundet om Color Line. Ingen frå regjeringspartia ville møte Krf om CO2 fangst...» skriver journalist Astrid Randen på Twitter fredag morgen.

- Det er direkte feigt av Høyre og FrP å ikke ville ta diskusjonen i NRK, mener Davidsen.

De fleste organisasjonene som deltok i trygdedrøftelsene hadde som krav at trygdeoppgjøret må behandles i Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Nå vi ser hvor gale trygdeoppgjøret har blitt. Og Stortinget skal ikke få saken til behandling før til høsten. Det er helt feil. Derfor har vi i dag sendt en anmodning om en ekstraordinær høring i Stortinget, sier Jan Davidsen.

Arbeiderpartiet varslet i dag på NRK at de vil ha omkamp om pensjonistoppgjøret. De vil ta saken til Stortinget for å sikre at pensjonistene ikke taper kjøpekraft. Til NRK sa Tajik: -  Når prisene og avgiftene går opp, og inntekten til pensjonistene går ned, så mener Ap det er urettferdig. Det vil vi gjøre noe med. Når vi beregner inntekten til pensjonistene, ønsker vi å ta snittet av lønns- og prisveksten. Når arbeidsfolk får en oppgang i inntekten sin, så skal også pensjonistene oppleve en oppgang.

Erlend Wiborg fra FrP mener også årets trygdeoppgjør er for dårlig, men han skylder på Arbeiderpartiet for oppgjøret.