Vil du ha "slippen" tilbake? Nå kan du ringe 800 30 300 og registrere deg som ikke-digital bruker.

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, kom endelig svaret på hvordan pensjonister kan få «slippen» i postkassen fra 1. juli, som Stortinget har vedtatt. Regjeringen legger opp til at de som ønsker utbetalingsmeldingen fra NAV i posten må reservere seg mot digitalpost hos Difi.

Pensjonister som vil ha «slippen» i posten kan enten reservere seg mot digital kommunikasjon ved å ringe telefon 800 30 300, eller reservere seg på nettsiden vår, www.norge.no, velg «digital borger» og reservasjon i nedtrekksmenyen. Legg inn fødsels- og personnummer og du har reservert deg mot digital kommunikasjon. Du trenger ikke elektronisk id (bank ID) for å reservere seg. De som ikke er på internett kan få hjelp til det fra en slektning eller nabo. Men ringe er også helt greit, sier seniorrådgiver Stig Hornnes i Difi, Direktoratet for forvaltning og IKT.

Difi lover at det er tilstrekkelig kapasitet på telefon til å hjelpe pensjonister som vil reservere seg mot digital kommunikasjon, og dermed få «slippen» på papir.

Det er godt å se at demokratiet virker. Stortinget lovet at «slippen» skulle komme i postkassen fra 1. juli i år. Vi har ventet og ventet på hvordan dette skulle organiseres. Løsningen regjeringen har valgt er god. Nå regner vi selvsagt med at Nav følger opp, sier generalsekretær Harald Olimb Norman.