Foran fra venstre Kirsten Samuelsen, Ellen Stene og Wenche Morch Olsen. Bak fra venstre: Sverre Bøe, Inge Mellemsæther og Tor Larsen.

inviterer eldre til fest

- Eldredagen er en festdag, en honnør til eldre. Det sier Tor Larsen som leder komiteen som har ansvaret for arrangementet mandag 2. oktober.

Det er mange pensjonistforeninger i Kristiansund, men eldredagen samler alle til sosialt samvær, musikk, mat og festtale.

- I Kristiansund var det Eldrerådet som tok initiativ til å få dagen markert. De har satt ned en komité med representanter fra pensjonistforeningene i Kristiansund, sier Inge Mellemsæther.

Innstiftet av FN

Det var FNs generalforsamling som i 1990 bestemte at 1. oktober skulle være den internasjonale eldredagen.

- Vi har valgt å ha vårt arrangement dagen etter da det er et bedre transporttilbud på hverdager enn på søndager, sier Sverre Bøe.

Først til mølla

Arrangementet går av stabelen i Folkets Hus.

- Vi starter klokka 15.00 og legger opp til et maksimalt antall på 110 personer. Da er det ikke plass til flere, så her er det først til mølla-prinsippet som gjelder, sier Larsen.

Under festarrangementet vil det bli servert snitter og småkaker.

- Vi har fått hjelp av seks elever fra 10. klasse ved Frei ungdomsskole. De skal stå for selve serveringen. Dette er noe som elever fra skolen har gjort i mange år, og vi i komiteen er svært glad for at skolen er med også denne gang, sier Larsen. Enhver fest med respekt for seg selv, må ha en festtaler.

- Vi har sikret oss Mellvin Steinsvoll som er leder i Møre og Romsdal Pensjonistforbund, sier Mellemsæther, som regner med at Steinsvoll også vil berøre de muligheter og utfordringer eldre har i dagens samfunn. Varaordfører Ragnhild Helset vil hilse fra Kristiansund kommune.

Underholdning

Arrangørene lover også mye kultur.

- Ingeborg Bugge vil lede allsangen, og i tillegg vil Aksel Iversen og Øyvin Bjørshol synge og spille. Begge skulle være godt kjent for kristiansundere flest, sier Larsen.

Byens pensjonistforeninger har mye til felles.

- Alle er opptatt av helsepolitiske saker. I tillegg er det sosiale viktig, sier komitémedlemmene.