Stranda  pensjonistlag  på sensom­mertur

Tirsdag 29  august samla over 40 medlemmer av pensjonistlaget seg på kaia for a gå om bord i en av Ingers Trans sine busser for å starte på sin årlige overnattingstur

Tirsdag 29  august samla over 40 medlemmer av pensjonistlaget seg kaia for a gå om bord i en av Ingers Trans sine busser for å starte på sin årlige overnattingstur. Bak rattet hadde vi en eminente sjåfør Bævre.

Første stopp var på Nordfjordeid. Derfra gikk turen videre til Maurstad der vi besøkte garden ul Toralv Maurstad. Dessverre måtte Toralv, som skulle ta imot oss, reise tilbake til Oslo for å jobbe på teateret noen dager før vi kom Men naboen hans lok godt imot oss og viste oss rundt på garden. Den vai stor selt behold! i «gammel stil» (til og med med utedo). Vi ble vist rundt både ute og inne i alle husene, og det var en storar­tet opplevelse. I tillegg møtte lederen i Bryggja pensjonist­lag opp og fortalte litt om Bryggja og pensjonistlaget der, mens vi hadde kaffestopp. Vi var også innom bakeriet i Bryggja som er kjent for sine gode bakervarer.

Turen gikk så videre til Vågsøy. Der besøkte vi Kanesteinen og Refvikstranden, før vi inntok en meget god mid­dag på Kraftstasjonen kafé. Hovedretten besto av brasser­te oksekjaker med tilbehør. Bedre og mørere kjøttrett skal en lete lenge etter!

Vi sjekket så inn på Best Western Måløy Hotell. Vi had­de hele salongen til vår dispo­sisjon om kvelden, og vi samla oss der til et hyggelig sosialt samvær. Hotellet overrasket oss med en nydelig kveldsbuffe bestående av blomkålsuppe med tilbehør.

Historier og vitser ble fortalt til stor latter! Reiselederen for­talte også historien om Måløyraidet som foregikk under krigen den 27. desember 1941. Det var der Martin Linge falt, da den norske avdelingen gikk til angrep på det tyske hoved­kvarteret i Ulvesund hotell.

Etter en god natts søvn inntol vi frokost på hotellet og mange benyttet anledningen til å handle i Måløys gater.

Klokka 11.00 starta vi bus­sen og kjørte til Selje, der vi fikk se på branntomten til Sel­je hotell.

Turen gikk så til Åheim og Kvilehytta der vi fikk servert middag. Middagsbuffeen be­sto av veldig mange kjøtt- og fiskeretter, ja til og med potetball. Dessertbordet var også mangfoldig. God service og hyggelig vertskap! Dei kunne også fortelle at all kjøttmat de brukte ble kjøpt med Ole Ring­dal og fisken ble også innkjøpt fra strandabedriftene og le­vert med Ringdal-bilen.

Vi satte så kursen mot Hakallestranda der vi besøkte Hakallegarden med alle sine bygninger, mange store og koselige lavvoer, og dyr av alle typer både små og store. Det var nesten som å være om bord i Noahs ark! En av de spesielle oksene kom ifra Stranda, nærmere bestemt Engeset.

Etter en grundig omvisning med både høns og griser «dil­tende i hælene på oss», inntok vi den store driftsbygningen som var omgjort til selskapslo­kale og tumleplass for barn med mulighet til riding på hest innendørs.

I andre etasje var det tillaget kafeteria der gulvet delvis be­sto av «glassgulv» sånn at vi kunne se rett ned i lokalet un­der. (Mange syntes at det var litt «nifst» å gå på dette «da del var åtte' meler ned)

Iler fikk vi servert kaffe lør vi starta på hjemreisen. Vi kjørte da langs Haugsfjorden til Åram, videre til Koppernes, rundt Syvdeljorden til Rovde, derifra til Lauvstad og rundt Dalsfjorden til Folkestad, vi­dere inn Austefjorden til Fyr­de, der vi kjørte inn på E39 like nord for Kvivstunnelen og da bar det videre rett hjem via Grodås og Hellesylt. Alle var enige i at det var en innholds­rik tur med en dyktig og hyg­gelig sjåfør