Marit Henriette Lund bruker vekter på håndledd og ankler når hun trener og demonstrerer hvordan øvelsene i Spiraling skal utføres. (Foto: Tonje Finne)

Spiraling gir harmoni

- Når du utfører rolige bevegelser i spiralform, aktiverer du nervesystemet og forbindelsen mellom kropp og sinn på en god måte. Vi kan se på Spiraling som «mindfulness i bevegelse».

Den pensjonerte lensmannen Hans Finne (70) i Våler i Hedmark strutter av energi når han forteller om den egenkomponerte treningsformen Spiraling han lanserte for snart ti år siden. Spiraling bygger på hans erfaringer med karate, Tai Chi og Qi gong gjennom mer enn 40 år.   

Kroppen består av sammenhengende muskelkjeder. DNA-molekylene i kroppen er spiralformet, og dette inspirerte Finne til å tenke øvelser utført i en vride- og vifteform, en slags spiral, i pakt med galaksene i kosmos, i sykloner og virvelstrømmer hvor du finner spiralformen. Også i hengebroer er vaierne tvinnet – i spiralform - for å gi størst mulig styrke.

Spiralbevegelser

- Å trene i spiralbevegelser gir stor styrke, fordi treningsformen binder musklene og andre ligamenter sammen i kjeder. Spiraling er et nevromusklært treningssystem, utviklet fra 1000-årig kunnskap, sier en entusiastisk Hans Finne.

Under treningen kan det brukes lette håndledd- og ankelvekter, og du trener med minst 12X1 repetisjoner, men gjerne 12X2 i hver øvelse.

Den rytmiske treningen trener opp balansemotorikken, som er viktig for eldre.

- Treningen styrker både sinnet og den indre muskulaturen og gjør deg mentalt klar og mer harmonisk. Kroppens bindevev stimuleres og du trener mange muskler samtidig. Når musklene samarbeider optimalt, styrker du kroppen på en fantastisk måte, forteller Finne med glød og stort engasjement.

Ni øvelser

Allerede i oldtiden innså de gamle grekerne fordelene ved å jobbe i spiralbevegelser da de utviklet diskoskastet. I Spiraling er denne kunnskapen satt sammen til et enkelt system.

Spiraling baserer seg på ni enkeltøvelser, som kan trenes hver for seg eller sammenhengende. Øvelsene utføres rolig og gjerne til musikk. Forskning har vist at musikk har en svært positiv innvirkning på hjernen og derved hele mennesket.

Hans Finne har derfor også laget en rolig, harmonisk melodi til Spiraling for nettopp å fremme effekten av treningen.

Hans Finne er en av nestorene i norsk Qi gong. Han er instruktør i Tai Chi og Qi gong, og har trent med ledende kinesere innenfor disse artene i mer enn 20 år. Han deltok i det første Europamesterskapet i Tai Chi i 2000 og vant en bronsemedalje i Push hands Heavy weight. Han trente Hamar-mannen Harald Agbo frem til EM-sølvmedalje, i samme vektklasse, 2 år senere. Etter dette virket Hans som internasjonal dommer i Tai Chi, og ble etter hvert valgt inn i styret i The Taijquan & Qigong Federation of Europe (TCFE), hvor han gikk av som president i 2015.

Les om treningsformen på Spiraling.no

 

0 resultater