Politikerpanelet: Torstein Dahle R,Arild Hermstad MDG, Mikkel Grûner SV, Ove Sverre Bjørndal  SP, Ruth Grung A, Torill Selsvoll Nyborg KrF, Sigurd Hille H, Torkil Åmland, FrP.  V meldte forfall like før  møt

KAMPEN FOR FORHANDLINGSRETTEN VUNNET?

Det blir spennende å se om politikerne følger opp sine lovnader om Forhandlingsretten på valgmøtet i Bergen 28. august.

På valgmøtet  til Pensjonistforbundet Hordaland møtte det et stort panel med  flere sentrale politikere.  Det var kun Venstre som ikke stilte med representant etter å ha meldt forfall like før møtet begynte.

Etter at lederen av Pensjonistforbundet Hordaland, Atle Lerøy hadde ønsket pensjonistene velkommen i et ufyselig regnvær åpnet leder i Pensjonistforbundet, Jan Davidsen Raa konferansen med forbundets krav til de politiske partiene.

Vigdis Helene Ravnøy,nestleder i Pensjonistforbundet Hordaland var debattleder.

Gjennom mange spørsmål  fra debattlederen ble politikerne avkrevd svar eller synspunkter på bakgrunn av forbundets Handlingsprogram:  forhandlingsretten, pensjonsreformen med særlig vekt på pensjonistenes nedgang i kjøpekraften de siste 3 årene, skattekutt til de rikeste  i landet når utgiftene til blant annet eldreomsorg stiger, omsorgsboliger, sykehjemssituasjonen, eventuelle andre boformer, "slippen min", tannhelse, den kulturelle spaserstokken, aktivitetssentre, velferdsteknologi og andre aktelle spørsmål.

2 timer går fort når politikerne skal svare på spørsmål som blir stilt.  Og på spørsmål som ikke ble stilt, men som enkelte partirepresentanter ønsket å få fram synspunkter på.  Politikerne hadde  mye på hjertet da de fikk anledning til  treffe pensjonister på valgmøte.

Jan Davidsen kommenterte underveis endel av de svarene politikerne ga, og dette avklarte endel av de påstandene enkelte politkere kom med når det gjaldt vedtak i Stortinget i forrige periode.

Pensjonistforbundet Hordaland var fornøyd både med fremmøtet, med politikerpanelet og mange av de lovnader politikerne ga underveis i møtet.    Vi er spent på oppfølgingen til de fra panelet som skal representere Hordaland fylke fra høsten av.