Vi trenger en tannhelsereform!

Tiden er kommet for den siste store sosiale reformen i Norge – egenandelstak på tannhelsetjenester. For der historien om Karius og Baktus slutter hos Thorbjørn Egner, fortsetter den nemlig for Jens og alle oss andre. Karius og Baktus lurte seg inn i munnen til Jens igjen. Dette innlegget sto på trykk i Klassekampen 17. august.

«Klarer vi ikke lage hull i tanna, borer vi oss vei under tannkjøttet», sa Karius til Baktus. Og dermed satte de i gang.

Årene går, og Karius og Baktus jobber og koser seg. En og annen gang kikker de ut i munnen til Jens, men de ser ikke den skrekkelige tannlegen. De ser bare Jens som åpner munnen og putter inn mere mat. Riktignok har Jens sluttet med loff og sirup, men sjokolade og cola er minst like godt.

«Hei Karius, du må komme og hjelpe meg», roper Baktus nede fra dypet. «Hva er det, bror?» svarer Karius. «Jeg trenger hjelp til denne tanna her. Se bror, hvis jeg fjerne denne får jeg mye større plass.» De to fyrene svetter og sliter, men etter kort tid er tanna helt løs. «Au!» hyler Jens og spytter ut den store jekselen lengst bak. Han vurderer å gå til tannlegen nok en gang, men nå er det snart jul og han trenger penger til julegaver. Karius og Baktus slutter ikke å jobbe, selv om jekselen er ute. Snart ramler både to og tre tenner ut, og Jens skjønner at han kanskje har et problem.

Nå har vesle Jensemann blitt en voksen mann, og turen til tannlegen kan bli dyr. Tannlegen ser på ødeleggelsene som Karius og Baktus har gjort gjennom årene.

«Du må komme oftere til tannlegen, Jens,» formaner tannlegen, mens han gyver løs på plakk og gamle synder som han finner mellom tennene.

«Jeg har ikke råd», piper Jens mellom børsting og spyling.

Så går det noen år til. Jens undrer seg på hvordan han skal klare å skaffe nok penger til en ny fortann. De siste par årene har han ikke syntes det var så godt å smile. Mens Jens drømmer om at tannhelse skal være en del av en offentlig helsetjeneste, ser livet fortsatt lyst ut for Karius og Baktus som synger og traller der nede i dypet av kjeven. Spørsmålet er om det ikke snart på tide å innføre egenandelstak på tannhelse, som vi har for resten av kroppen?

Kristin Ruud er kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet