Mange gikk natutstiene og løste oppgaver. (Foto: Finn-Åge Løvlien)

- Vi kjem att neste år!

Mesteparten av de 140 pensjonistene som var med på aktivitetsdagene på Savalen lovet å komme igjen neste år. - For dette var både artig og trivelig, var kommentarene da den glade gjengen tok fatt på hjemveien.

I dagene før St.Hans myldret det av pensjonister i skogområdet rundt Savalen Fjellhotell,- i full gang med oppgaver og aktivteter. Her var det naturstier med varierte oppgaver, skyting mot skiskytterblinker, kulespill, hestskokasting og organisert trim i hotellets baseng.  Enkelte frisket opp gamle kunster ved å kaste på stikka mens andre prøvde ut ferdighetene i pilkast. De sprekeste tok turen opp på Savalkletten eller var med på "Savalmarsjen".

Sosialt samhold ble vektlagt. Derfor var det kaffetreffmed allsang i lavvoen og en rundtur på sjøen med MS "Saval1" hvor Erik Kindølshaug ga passasjerene livfull innføring om sjøen og livet rundt den i eldre tid.
Randi Wahlsten bidro med foredrag om fylkeskommunens arbeid for folkehelsa, og Jan Roger Bekken fra Norsk Folkehjelp ga råd om førstehjelp i skog og mark.

Det var Hedmark fylkeskommune, Savalen Fjellhotell og Pensjonistforbundet Hedmark som for andre året arrangerte dette treffet som har som mål både å gi gode opplevelser under oppholdet, men også spre ideer til liknende lokale tiltak rundt i fylket. Pensjonistforeningene i Tynset og Alvdal stilte opp med ivrige medlemmer som hjelpemannskap for å ro det store arrangementet i land.

I fjor deltok 114 på samlingen. I år ble rekorden ettertrykkelig slått med 140 navn på listene. Med svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne gjorde like godt fylkesstyret et kjapt vedtak om å satse på ny pensjonistsamling i 2018, lagt til Savalen i dagene 18.-21.juni.