Gjester sammen med en elegende: Fra venstre Mildrid Nesheim, Løkken Pensjonistforening, Gerd Helgetun, leder i Rindal Pensjonistlag, 2010–2014, Bjørg Ellefsen, Meldal Pensjonistforening, Kristian Ranes, Surnadal Pensjonistlag, Helene M

Rindal Pensjonistlag fyller 50

Rindal Pensjonistlag fyller 50 år i 2017. Jubileet ble behørig feiret på Bolme Pensjonat den 6. mai.

Taler for dagen var Gudrun Moen. Hun er mangeårig medlem, og hun har vært leder i åtte år. Hun har også hatt tillitsverv som medlem i fylkesstyret i fire år.

Styret i jubileumsåret: Fra venstre Jostein Grytbakk, nestleder og sekretær, Maria Røen, styremedlem, Olav Helgetun, kasserer, Helene Marie Nergård, leder og Arvid Halsetrønning, styremedlem

Sammen med Rønnaug Brønstad, som presenterte en historisk prolog, satte de to fokus på pensjonistlagets historie. Også framtida med digitale utfordringer ble omtalt.

Underholdningen sto «The Siskens» for. Det er en gruppe bestående av far og fire sønner. De bor i Melhus, men nedstammer fra ekte rindalinger. Med ulike instrumenter og vokal framførte de flere kjente melodier av mellom andre Odd Nordstoga og Hans Rotmo.

THE SISKENS: Tok forsamlingen med storm. Fra venstre Eivind, Bendik, Martinus, Odin og far Lars. Alle Landse

Gjester var innbudt fra Møre og Romsdal fylke, nabokommuner og Rindal kommune. Gratulasjoner, blomster og gaver ble over brakt. Fra Rindal kommune ved ordfører Ola T. Heggem fikk laget en «kommunal dag». Til høsten blir det derfor ei samling med orientering om kommunal virksomhet og god bevertning.

God stemning: Peisestua ved Bolme Pensjonat. Her avsynges «Dei gamle fjell i syningom»

Rindal har i forbindelse med jubileet gitt ut et lite hefte med lagets historie og utvikling fram til i dag. Allerede i oppstartsåret 1967 hadde laget 279 medlemmer. Da var kontingenten fem kroner, og ektefelle fikk gratismedlemskap. Medlemstallet toppet seg i 1983 med 330 medlemmer. I dag har laget 124 medlemmer. Og som Gudrun Moen sa: «Vi vil gjerne ha yngre medlemmer, for de varer lenger».

Laget har hele tiden hatt samlinger kalt «Åpen dag». I tillegg har det vært mange turer. På 80- og 90-tallet gikk turene både innen- og utenlands. Styret er aktivt og får saker til uttalelse fra kommunen. I desember 2015 fikk laget opprettet brukerutvalg ved institusjonen Rindal Helsetun.

I jubileumsåret satser laget mellom annet på samarbeid med andre. Eksempler på det er datakurs på frivilligsentralen, seniordans og «Syng med oss» sammen med Røde Kors. Helene

Nergård Leder i Rindal pensjonistlag