Senterpartiet er blant partiene som håper på stor oppslutning ved årets stortingsvalg.

Et elendig oppgjør – hva nå?

Resultatet av trygdeoppgjøret ble nok et år med tap av kjøpekraft for alderspensjonister. Mange er oppgitte. Pensjonistforbundets svar er å oppfordre pensjonister og uføretrygdede til å bli aktivt «brysomme» under årets valgkamp.

Mange er opprørte og sinte etter nok et dårlig trygdeoppgjør. Oppgjøret gir en vekst i mai på løpende pensjon på 0,38 prosent. Med en antatt prisvekst på 1,9 prosent og en årsvekst på 0,9 prosent, gir dette en realinntektssvekkelse på 1 prosent i 2017. En pensjon på 250 000 kroner vil svekke seg med 2 500 kroner.

Dette blir tredje året på rad med realinntektssvekkelse for pensjonistene. Over treårsperioden har en pensjonist som hadde 250 000 i 2014, tapt omtrent 15 000 kroner.

Brev fra en pensjonist

«Ja så skjedde det igjen, vi er ikke verdt en dritt. Vi som har bygget opp dette landet. Hvordan skal vi få disse unge jyplingene som styre til å skjønne at selv om vi er blitt gammel og da vi som på toppen også er blitt enker trenger penger til at? At legen sier at jeg er underernært og må spise er jo bare tull, må jo ha penger til mat. Det er blitt så gale efter 43 år i arbeidslivet og har betalt skatt, så ønsker jeg bare at nå må slutten komme, og det er nok mange som er i samme situasjon. Er det ikke noe dere kan gjøre for å få de til å skjønne. Må vi sette oss ned å tigge.» Denne fortvilte e-posten ble sendt oss 16. mai, noen timer etter at trygdeoppgjøret var ferdig. Den er et eksempel på de sterke reaksjonene på årets trygdeoppgjør vi har mottatt i Pensjonistforbundet.

Hva kan du gjøre?

Så hva kan du som pensjonist gjøre med dette? Vårt svar er at flere pensjonister må engasjere seg enda mer. – Vi oppfordrer pensjonister til å bli «aktivt brysomme». Møt opp på valgkamparrangement til høsten og still spørsmål til kandidatene til stortingsvalget om trygdeoppgjøret. La politikerne få svare for seg. Aldri er vel politikerne mer lydhøre enn når det er valg. Det verste vi kan gjøre er å sette oss i sofaen og gi opp, understreker kommunikasjonssjef Kristin Ruud i Pensjonistforbundet.

Pensjonistforbundet vil også arrangere valgmøter med aktuelle stortingskandidater rundt om i hele landet. Og allerede mandag 22. mai deltar vi i høring i Stortinget om revidert nasjonalbudsjett.

Pensjonistforbundet er en politisk nøytral organisasjon. Og selv om mange pensjonister kjenner seg sviktet av politikerne på Stortinget, er det viktig å fremme vår sak overfor de som ønsker å bli valgt inn på Stortinget fra ditt fylke.

Kampsaker

Pensjonistforbundet har vedtatt fem punkter som er viktige for oss under årets valgkamp, forhandlingsrett er hovedkravet.

1. Vi skal ha forhandlingsrett på regulering av løpende pensjon i folketrygden.

2. Samfunnet må få inn nok skatt til å ivareta de oppgaver som ligger for å opprettholde og videreutvikle den velferdsstaten vi gjennom år har bygget opp.   Blant annet å iverksette en tannhelserefom og gjennomføre eneromsreformen på sykehjem.

3. Pensjonistforbundet må tilføres nok midler til å iverksette praktisk relaterte tiltak innen velferdsteknologi og aktivitetssentra.

4. Pensjonistforbundet må tilføres nok økonomiske midler til å ivareta opplæringsrollen innen eldrerådsarbeid på landsbasis.

5. Pensjonistforbundet overtar ansvaret for tildeling av midler fra den kulturelle spaserstokk. Midlene økes til 45 millioner kroner.