Bildet: - Vi må få igjen forhandlingsretten, krever fylkesleder Jan Tyriberget (Foto: Finn-Åge Løvlien)

Forhandlingsrett,- og bort med 0.75-prosenten!

- Pensjonistene fortjener en anstendig utvikling av kjøpekraften. Det var aldri politikernes intensjon at vi skulle tape kjøpekraft, og nå må Stortinget revurdere sitt vedtak!

Nyvalgt leder i Pensjonistforbundet Hedmark, Jan Tyriberget, er klar i sin tale om pensjonistenes situasjon foran årets trygdeoppgjør. -Etter alle solemerker vil vi nå på tredje året oppleve at pensjonene taper verdi. Når prisstigningen overstiger veksten i pensjonene, sitter vi igjen med direkte tap, sier Tyriberget.

Stortinget vedtok for noen år siden at pensjonene skal stige med 0,75 prosent mindre enn lønningene her til lands. Redusert vekst i den norske økonomien har ført til helt minimal lønnsvekst. Stortingets vedtak fører dermed til at utviklingen av pensjoner ikke en gang kommer opp på nullstreken og ender opp som et minus-oppgjør i forhold til året før. Alt tyder på at 2017 blir det tredje året på rad hvor dette skjer.

Forutsetningen da Stortinget gjorde sitt vedtak var en reallønnsvekst på 1,5 prosent. Med et fratrekk på 0,75 prosent ville pensjonistene havne langt under de yrkesaktive, men likevel på plussiden.

- Du mener at Stortinget må ta opp igjen pensjonssaken?
- Ja, Stortinget må gjenninnføre forhandlinger i trygdeoppgjøret. Den nåværende "drøftingsretten" er en ren parodi, og Pensjonistforbundet krever en slutt på dette uverdige spillet. Partene må kunne forhandle fram et anstendig oppgjør innenfor rammen av lønnsvekst og de økonomiske realitetene. Både dagens og morgen-dagens pensjonister fortjener det.

- En pensjon som taper seg i verdi er ikke en bærekraftig pensjon, hverken nå eller i framtida, påpeker Jan Tyriberget.