Vi kan gi deg gratis kurs i bruk av mobiltelefon og nettbrett.

Har du en mobiltelefon eller et nettbrett
du nesten ikke tør trykke på?

Syns du at du ser for lite til slekt, barnebarn og oldebarn? Dette kan du gjøre noe med selv! Og det er bare begynnelsen: Internett kan forebygge både kjedsomhet og ensomhet! Og det finnes hjelp til å komme i gang.

Pensjonistforbundet Østfold kommer i tiden framover til å tilby pensjonistforeningene tilknyttet Forbundet gratis kurs i bruk av moderne mobiltelefoner og nettbrett. Du får en helt egen ”lærer” de timene kurset varer. Vi har inngått avtaler med ungdomsskoleelever rundt i Østfold som skal hjelpe oss. Ungdommene kan dette. Her er ingen spørsmål for dumme!

Din forening kan henvende seg til Pensjonistforbundet Østfold, som setter opp kursene etter behov. ”Etter behov” kan være så mangt, og kan være diffust. Det vi mener er at du for eksempel kan lære om smarttelefon og nettbrett hjemme i stua. Her kan vi for eksempel møtes to timer i uka i 10 uker. Deltakerne får da 20 timers opplæring. Pensjonistforbundet har laget et spesialsydd kurshefte som heter ”Nettbrett og Smarttelefon!”. På dette kurset – som også er på 20 timer- er det meningen at vi henter kursleder fra de eldres egne rekker. Alle kursvariantene vi kan tilby har som mål å gjøre deg digital selvhjulpen på det mest nødvendige. Det handler kanskje om å komme over kneika.Kursene er gratis for våre medlemmer.

Her er noen eksempler på hva du som godt voksen kanskje vil like å kunne gjøre på smarttelefonen eller nettbrettet ditt.

Av praktiske ting kan nevnes: Nettbank, telefonkatalog, kart, matoppskrifter, vekkeklokke, Vipps (overføring av penger), SMS, fotoapparat og leksikon.

Sosialt kan nevnes: Facebook, Instagram, Twitter, Skype eller hjelp til å finne nye venner.

Underholdning kan være: Spotify (hele verdens musikkarkiv), Youtube (hele verdens video og musikkarkiv), Google og NRK.

Trim og hjernetrim: Wordfeud (spill scrabble – lek med ord), Pokemon Go, kryssordhjelp og en uendelighet av spill.

Informasjon og nyheter: Nettaviser, NRK, interne sider i ditt nabolag, været og Twitter.

Interesser: Natur, geografi, vitenskap, stjernehimmelen, fugler, mat, reise, kunst, slektsforskning eller lokale historielag.

Vi vet jo ikke hva du har for interesser. Samme det. Ungdommene er klare til å hjelpe deg med det du vil.

Det aller beste er om du har egen mobiltelefon eller nettbrett. Vi har lånt fire nettbrett av Pensjonistforbundet, så vi kan hjelpe til med disse i starten. Det beste er om du får opplæring på eget utstyr, selvfølgelig.

Ta kontakt med leder i Pensjonistforbundet Østfold, Gerd Skovdahl, så hjelper vi din forenings medlemmer i gang med opplæringen.