Her er styret i det aktive Lunde Pensjonistlag, fra venstre: Ingvar Ajer, John Arne Rinde, Halvor Nordskog, Nora Bleg, Ellen Dahlseng, Liv Saga, Olav Ajer og Asbjørn Jønholt.

Stor aktivitet i Lunde

Lunde Pensjonistlag, som kan markere 30-årsjubileum i år, er en driftig forening med stor aktivitet i og omkring Lundetunet.

De romslige lokalene i Lundetunet innbyr til mange typer aktiviteter, blant annet finnes det et rikt utstyrt snekkerverksted og vevstolene står på rekke og rad. Videre holdes det ulike kurs, her finner du prestekontor og det er mulig å treffe folk fra den kommunale hjemmetjenesten på huset. Det fineste er likevel tilbudet som lagsmedlemmene og pensjonistene for øvrig har i kantina på Lundetunet. Her serveres det kaffe og vafler fra tidlig på formiddagen, og ut over dagen er det mulig å kjøpe middag og annen velduftende og smakfull mat fra stedets kjøkken. Dette er et meget populært tilbud som mange besøkende nyter godt av hver dag.

- Med våre i alt 214 medlemmer satser vi på aktiviteter av ulike slag for å kunne dekke de fleste interesseområder, forteller Olav Ajer, som har vært leder i pensjonistlaget de siste åtte årene. Den første tirsdagen i hver måned er satt av til medlemsmøte. De er bestandig godt besøkt, takket være interessante temaer som tas opp. Ordfører, rådmann og sosialsjefen i kommunen er titt og ofte innom og orienterer om ulike temaer fra den kommunale hverdagen, men også representanter fra Pensjonistforbundet, lokalbanken, brannvesenet og redaktører fra Telemark-avisene er foredragsholdere. Lokale musikere og kunstnere sørger jevnlig for underholdningen på møtene, og noen ganger i året er det dans.