Alle deltakerne samlet foran Løitens fabrikker som i dag huser mye mer enn akevitten og dens historie.

Fredrikstad Pensjonistforening
på tur til Løitens fristelser...

Lørdag 3. desember – tidlig om morgenen – dro 26 av Fredrikstad Pensjonistforenings medlemmer på tur til Løiten, hvor opplevelsene avløste hverandre denne dagen.

På vei fra Fredrikstad ble det i bussen servert påsmurte rundstykker og kaffe. Vel framme på Løiten hadde vi kjøpt enmannsforestillingen ”Akevisitten”. Dette er Norges mest spilte teaterforestilling, framført over 5900 ganger. Her vandret vi gjennom spritproduksjonslokalene på Løiten Brenderi rent fysisk og gjennom brenneriets og akevittens historie i litt mer overført betydning.

Men, Løiten er ikke bare akevitt. Her var det også mange andre ting å oppleve. Løiten Lys har en utstillingsflate som dekker nærmere 3000 kvadratmeter, fordelt på fire etasjer. Her var det mange som kjøpte julepresanger.

Stedet har også eget bokloft. Bokloftet har gitt ut bøker og drevet postordresalg i mange år. Her selges brukte og nye bøker.

Stedets ”Skattkammer” ble også besøkt. Her var det salg av brukt og antikk, møbler, glass, porselen og ting til kjøkkenet. Kort sagt, alt mellom himmel og jord fra gamle dager.

Så var det tid for julemiddag på kafeen til Løyten Lys. Her ble det servert tradisjonell julemiddag med ribbe og alt som hører med. Riskrem og kaffe avsluttet måltidet-

Så var det tid for hjemreise. Bussturen ble ”kortet ned” med gode historier og allsang ledet av Per Edvardsen. Vel framme i Fredrikstad ønsket lederen ev Fredrikstad Pensjonistforening, Jan Sandberg, alle medlemmene en riktig god Jul og et fredfylt nytt år.

T.A.