Pensjonistmøtet den 31.10.2016

33 pensjonister møtte opp til møte i Grimstad menighetshus

33 pensjonister møtte opp til møte i Grimstad menighetshus. Leder åpnet møtet med å ønske alle velkommen og refererte fra Høstkonferansen i Kristiansund den 13. oktober. Så informerte hun at leder i Tingvoll eldreråd, Kirsti M. Holm, var valgt  inn som medlem i helseutvalgene i Pensjonistforbundet for Møre og Romsdal. Jeg refererer til omtale: På helseutvalgmøtet den 19. oktober ble Kirsti M. Holm utnevnt til nytt medlem etter Gerd Misfjord. Kirsti M. Holm er utdannet sjukepleier, har arbeidet i videregående skole og har vært ved tildelingskontoret for pleie- og omsorgstjenesten i Tingvoll kommune. Det var et behagelig bekjentskap som ble opprettet på helseutvalgsmøtet den 19. oktober, og vi ser frem til å få tilgang til hennes erfaringer og kunnskap. Og vi i Straumsnes Pensjonistlag gratulerer med tildelingen.

Så fikk Ella Strømsvåg ordet. Hun leste dikt og fortellinger som var skrevet av pensjonistlagets medlemmer i 1970. I bøker som de den gang omtalte som «aviser». Vår faste musiker Helge Ulset sto for den musikalske underholdningen.  Og da ble det sunget «Minnenes melodi» og «Høstvise».

Så var det tid for middag og middagsmarsj, alle opp til to runder med marsjering omkring i møtelokalet. Middagen besto av hjemmelaga kjøttkaker med tilbehør. Det smakte godt.

Så tok Helge oss med på en musikalsk reise med toner og ønske fra pensjonistene, og fra hans eget repertoar.

Basarbordet bugnet av små og  store gevinster, da ble det frem med lommeboka da loddselgere kom.

Leder informerte at de som ville være med på julebordet den 28. november måtte skrive seg på lista som ble sendt rundt.

Ella fortsatte så lesing fra «avis-boka», en fortelling om fiskelykke en sen høstdag i 1970. Klokka går fort i godt lag, og det var tid for trekking, da var det å følge med på loddene en hadde kjøpt, farge-bokstav-tall, som ble ropt opp. Litt spenning er det da! Noen vant flere ganger, andre ikke. Slik er det bare.

En ny musikalsk reise fra Helges enorme repertoar, med allsang fra sangboka Syng med, og kjente tangorytmer - da klødde det i dansefoten til mange. Det ble en trivelig ettermiddag, der alle fikk treffe sambygdninger og lufte sine verdensproblemer.

Anne Grete Øydegard