Medlemsmøte 28. oktober 2016

Det var møte i Tustna pensjonistlag fredag 28. oktober på et ledig møterom.

Det var møte i Tustna pensjonistlag fredag 28. oktober på et ledig møterom. Etter en måned med oppholdsvær og sol var det blitt snø på fjelltoppene og den første høststormen var kommet. Leder Roger Hammer kunne ønske 20 personer velkommen.

Ola Nedresæter var kommet med trekkspillet og «Pensjonistenes velkomstsang» ble sunget. Referatet fra forrige møte ble opplest og godkjent.

«Den glade vandrer» ble sunget. Roger snakket om Fram Flexx, tilbudet om å kjøre drosje til kr 50 per tur. Han hadde pratet med folk på servicekontoret, men det hadde ikke vært mulig å få tak i rutehefter som han kunne dele ut på møtet. Han fikk til svar at folk kunne bare gå inn på internett. Men det er veldig mange som verken har eller vil ha internett. Det er snakk om at ordningen kan forsvinne hvis ingen benytter seg av den, men hvorfor er det så lite opplyst om dette?

En annen ting som det undres på er hvorfor det er så vanskelig å få tak i en vanlig billett til noen forestillinger i Aure Arena. Mange må ha folk til å kjøpe billett for seg på nettet. Det er heller ikke alltid at billettautomaten i Arenaen er i orden. Pensjonistforbundet utlyser kurs i Data for pensjonister. Roger skal undersøke om dette til neste møte. Det ble litt prat om fremtidige kommunesammenslåinger. Et nytt sted for pensjonistmøtene ble det også snakket om.

Men nå var mattida kommet og bordverset ble sunget. I dag fikk vi servert veldig gode karbonadesmørbrød. Vi spiste og koste oss. Etter maten ble «Norge i rødt, hvitt og blått» sunget.

Roger Hammer, som er medlem av Eldrerådet, pratet om et dagtilbud i Aure Arena. Der var det ledig på mandager fra kl. 11.00-17.00. Tanken er at det skal være et sted for trening og sosialt samvær for pensjonister fra hele kommunen. Det legges opp til at folk kan komme seg til og fra via bussrutene.

Sverre Jørgenvåg fikk ordet og snakket om at vi må være åpne for å slå sammen både pensjonist

foreninger og kommuner. Det samme var Mathea Width enig i, det kan nok bli forandringer etter hvert.

Ola spilte «Grøvelsjøvalsen» av J. Hedberg. Martin Hannasvik fortalte om Islandsfiske med «Stormfuglen» og sildesjau med «Moder». Roger hadde historier fra Grønland, Ragnvald Jarl og fra hvalfangst. Artig å høre på.

Nå ble det servert kaffe og ei kjempegod bløtkake. Takk til kjøkkenet.

Ola spilte «Gubben og Gumman». Åresalget kom i gang ved Roger Hammer og Ingolf Fossland, og vinnerne fikk sine gevinster. Ola spilte «Måkeskjærsvalsen».

Leder Roger Hammer takket for oppmøtet. Neste møte blir fredag 25. november. Julebordet blir fredag 9. desember i Leira forsamlingshus.

Johanne Skaret Sekretær