foto tatt av Rolf Stranden

Høsttur i Molde Pensjonistforening 2016

Molde Pensjonistforenings høsttur over to dager startet fra bussholdeplassen torsdag 8. september kl 0900 i strålende sommervær.

Første stopp var tradisjonell softispause på Dombås, deretter direkte til oldtidsgarden   " Gammelkleppe " i Vågå der vi først fikk en omvisning i tunet og bygningene av innehaver Dag Lindvig. Da ekteparet Lindvig kjøpte eiendommen var bygningene i stor grad til nedfalls. Nå består tunet av 16 bygninger som er restaurert i gammel stil, mange av dem fra 1600 tallet og fredet av Riksantikvaren. Alt inventar var solgt på auksjon i 1927, nå er det meste kjøpt tilbake. I noen av bygnigene er inredet særegne  overnattingsrom, som de to dobbeltrommene i låven med glassvegger der man om natten kan beundre flaggermusene mellom glasset og tømmerveggen, og bryllupssuiten i stallen. Etter en velsmakende lunsj i en av stallene og kaffe i hovedhuset gikk turen videre gjennom kommunene Lom og Skjåk over Grotli til Union Hotell i Geiranger. Tross sin store høyde over havet er kommunene Lom og Skjåk store jordbrukskommuner, og på gjennomfarten orienterte Ottar med interessante opplysninger fra sin erfaring både som bonde og som statssekretær i Landbruksdepartementet.

Etter innlosjering på Hotell Union ventet en velsmakende middag, og tross lang dag i buss var pensjonistene tallrike i dansesalen utover kvelden der de konkurrerte om plassen på dansegulven med japanske ungdommer.

Fredagen startet på Norsk Fjordsenter, som etterhvert er blitt et imponerende anlegg med samlinger fra eldre tid i fjordbygdene. Man får også oppleve rullingen ombord i " fjordabåten ", voldsomme snøskred og brækende geiter. Deretter valgte de fleste å gå de nyanlagte trappene langs fossefallene ned til Geiranger sentrum. På turen videre ble det lagt inn en stopp i "Ørnesvingen" for å beundre utsikten og fotografering. Ferge fra Eidsdal til Linge, og buss videre til " Blåtind " i Stordal. Godt skjult i skogen øverst i Stordal ble vi møtt av en perle av et spise- og overnattingssted som få av oss visste om fra før. Romslige og tiltalende overnattingsrom, flotte salonger, og ikke minst, en variert og velsmakende lunsjbuffet til sang og gitarmusikk av husets unge sønn med bidrag av gode historier fra innehaver Peder. En flott avslutning av turen som endte i Molde kl 1815.

Vedlagte foto tatt av Rolf Stranden viser gruppen utenfor et par av bygningene på " Gammelkleppe " i Vågå.

Oddfinn Thue

Reiseleder