Turer 2016

Oversikt over turer 2016

Vedlagt finner du " Aktivitetskortet "for 2016, med datoer for møter, turforslag, og styrets medlemmer. Mens vi tidligere har søkt å holde våre medlemsmøter fast den andre tirsdagen i hver måned, har vi nå måttet gå bort fra dette. Grunnen er at kommunen selv benytter bystyresalen denne dagen. Ta vare på kortet, så vil du selv kunne finne når møtene holdes.  Møtene blir annonsert i RB lørdagen før.

Sommerturen 2016

Årets sommertur går til Beitostølen dagene 21.- 24. juni. Detaljer om denne turen er tidligere levert ut til medlemmene. Merk at registreringen som ble foretatt før jul var ikke påmelding, skjema for endelig påmelding ble lagt ut på medlemsmøtene 23. februar og 1. mars. Når du betaler, husk navn, spesielt ved bruk av nettbank ! Klikk her for mer

Vårtur

Styret foreslår en dagstur til Åndalsnes torsdag 9. juni. På  Åndalsnes er det i disse dager under oppføring et "signalbygg" i havneområdet ved siden av jernbanestasjonen. Bygget - som er kostnadsberegnet til ca 50 millioner - , skal bl.a. inneholde Norsk Tindemuseum. Foranledningen til dette er samlingen til det kjente ekteparet Bodil Roland Heen og Arne Randers Heen, som opprinnelig startet dette med en samling i sitt private hjem. De døde barnløse, og testamenterte både eiendommen og samlingen til Rauma kommune. Åpning skal skje i mai 2016, og vi har bestilt en guidet omvisning i bygget.

Vi tar oss tid til en vandring i Åndalsnes sentrum enten før eller etter lunsj. Lunsjen har vi bestilt på Trollstigen Gjestegård, et forholdsvis nytt anlegg i Isterdalen med både inne- og uteservering.

Prisen for turen blir kr 650,- og påtegningsliste legges ut på medlemsmøtet i april.

Høsttur

Styret foreslår en to- dagers høsttur 8.-9. september. Første dag går turen opp Romsdalen til Vågå der vi har bestilt lunsj og omvisning på Gammel-Kleppe gård. Dette er en oldtidsgard som ble kjøpt av ekteparet Lindvig i 1986, da lå bygningene helt til forfall. De nye eierne har restaurert hele gården, og den kan ikke beskrives, den må bare sees. Den er full av antikviteter, og bl.a. inne i låven er to overnattingsrom i glass, der kan man ligge og se flaggermusene fly mellom glassveggen og tømmerveggene om natten.

Det kan bli vanskelig å løsrive seg fra Gammel-Kleppe, men turen går videre via Lom og Skjåk til Geiranger, der vi har bestilt middag og overnatting på Union Hotel. På hotellet blir det adgang til hotellets fasiliteter, som svømmebasseng, og der blir dans om kvelden.

Fredag morgen etter frokost og utsjekking går turen til Norsk Fjordsenter som ligger like ved hotellet. Dette er nyrestaurert i 2015, og en turistattraksjon av de sjeldne. Ferdig der kan de som ønsker det gå de nye trappene langs elva ned til sentrum, andre kan følge bussen.  Vi tar deretter ferge til Linge, og kjører til Blåtind i Stordal, et relativt nytt serveringssted som har fått god omtale. Flere medlemmer har sagt at vi må legge inn et besøk der når dette kan passe inn i turopplegget.

Turen vil koste kr 2.900,-  som må anses som rimelig med alt den inneholder. Påtegningsliste legges ut på møtene i mai og juni.

Felles for vår-og høsttur er at vi setter en minimumsgrense på 30 deltakere for å gjennomføre disse. Det er ikke nødvendig å være medlem for å delta, ta gjerne kontakt med venner og informer dem om våre aktiviteter. Kanskje har noen også lyst på medlemskap i foreningen.

Ottar Befring / leder                                                                  Oddfinn Thue/ turleder  ( oddfinn@dukamail.no )