Magne Berg, Geir Nordli, Torbjørn Sagen og Kjell Neergaard ble spurt ut av de eldre selv.

- Vi venter en mer presset eldreomsorg

Sykehjemsplasser og framtidens eldreomsorg var tema på Barmanhaugen torsdag kveld.

Torsdag kveld arrangerte Kristiansund pensjonistforening valgdebatt om sykehjemsplasser og framtidens eldreomsorg. Det var knapt nok ledige bord og stoler i kantina på Barmanhaugen.

Jon Skarvøy fra Pensjonistforbundet sparket i gang debatten ved å fortelle om utfordringer knyttet til fremtidens eldreomsorg.

Flere eldre

Jon Skarvøy innledet debatten

- Alle partier sier at de vil prioritere eldre, men vi blir bare møtt med effektiviseringstiltak og rasjonalisering. Stadig blir tilbudene færre, sa Skarvøy og viste til en framtid hvor vi kan vente oss en mer presset og skviset eldreomsorg;

- Innen 2030 har antall eldre økt med 54,4 prosent. Når skal man ta tak i dette? Det snakkes mye om byggemessige forhold, men det er tjenestene det bør fokuseres på, sa Skarvøy.

Frivillige på banen

Kveldens paneldeltakere var Magne Berg (ordførerkandidat for KrF), Geir Nordli (ordførerkandidat for FrP), Torbjørn Sagen (ordførerkandidat for Høyre) og Kjell Neergaard (ordførerkandidat for Arbeiderpartiet).

- KrF mener det er viktig at andre enn kommunene får tilby sine tjenester innen omsorgsarbeid. Frivillige organisasjoner, som for eksempel Røde Kors - har mange positive tilbud, som kan komme godt med i for eksempel hjemmetjenesten, sa Magne Berg (KrF).

Eldretun

Geir Nordli (FrP) har tro på etablering av egne eldretun i Kristiansund kommune. Da kan de som vil, bo hjemme lenger.

- Det kan spare kommunen for mange hundre millioner kroner. Enkelte FrP-kommuner i landet har allerede innført eldretun for de over fylte 60 år. Det går ut på at eldre selv kjøper seg leilighet, rom eller rekkehus i et eldretun med gode tjenester, som for eksempel sykepleiere, frisør og fritidsaktiviteter, sa han.

- Men, en liten bakdel er at folk blir eldre når de bor i disse eldretunene, sa Nordli med et smil.

Torbjørn Sagen (H) mente det var viktig å legge til rette for at alle skal kunne bo hjemme så lenge de ønsker.

Kjell Neergaard (Ap) så ikke så svart på framtiden i eldreomsorgen.

- Vi får flere eldre. Så mange som 2.000 innen utgangen av 2029. Samtidig får vi flere arvtagere, som igjen betyr flere skattebetalere som kan bidra til felleskapet.  Samtidig må vi allrede nå begynne å tenke på forebyggende tiltak. Det har vi allerede gjort - blant annet ved bygging og etablering av Storhaugen helsehus, sa Neergaard.

De frammøtte var meget ivrige til å ta del i debatten, og politikerne fikk svare på mange spørsmål fra de eldre selv i løpet av kvelden.