Et utsnitt av forsamlingen i Almuestaua

Bli kjent tur til Vegårshei bygdetun

På tross av kraftig regn på formiddagen hadde et trettitalls pensjonister fra Holt funnet veien til Grasåsen sist tirsdag

Sommerens siste bli kjent tur i Holt Pensjonistforening gikk til Vegårshei bygdetun på Grasåsen. Åse Værland Breiung, Olaug Hommelsgård og Per Ivar Hommelsgård ønsket oss velkommen og var våre guider for dagen.

De startet med en samling i Almuestaua og en orientering om museets start og drift. Om Julius Grasåsens utrettelige arbeid med å samle gjenstander i mange år, og hans innsats for å få et sted for samlingene. Vi fikk også nærmere presentert enkelte spesielle gjenstander og historien rundt den enkelte.

Etter den samla orientering var det tid for medbragt kaffe og niste. Deretter kunne vi gå rundt i grupper på området, og guidene fortalte levende om de ulike bygninger og deres historie.

Alle var imponert over hvor rikholdig samlingene er, og hvor utrolig mye interessant der er å se på. Det blei sent på ettermiddagen før gjestene tenkte på heimvei.

En stor takk til de engasjerte guider for en ekstra fin avslutning på våre bli kjent turer for i år!