Reisebeskrivelser/-rapport.

7 dager i Mazury-området  -  Pensjonistforeningens tur til Polen.

Vår tur gikk til Mazury-området i det gamle Øst-Preussen, nord-øst i Polen.  Et natur-område med store innsjøer forbundet med hverandre.  Vår base var Mikolajki, en liten koselig by ved bredden av en av de mange sjøene.

For oss som førstegangs besøkende, var Polen en stor overraskelse. Rent og ryddig, velstelt, godt vedlikeholdte bygninger på gårder og i småbyer! Vi passerte industriområder som ga inntrykk av orden, effektivitet og velstand. Det grå Øst-Europa i vårt indre øye er fullstendig borte.

Mikolajki er en turistperle!  En koselig  spaservei langs vannet hvor småbåter ligger fortøyet.  Yrende seilerliv på sjøen. På landsiden: blomsterpynt og fargerike spisesteder og små butikker.  Intet mas fra noen.   Oppe i byen, et torg med fontene og byens kjennetegn: en kroneprydet fisk som knyttes til et gammelt sagn. Velholdte lave hus i 2-3 etasjer, butikker, restauranter, folkeliv .....  og en kirke med et høyreist tårn som vi kan se fra vårt Hotell Golebiewski.

Hotellet ligger på den andre siden av sundet som forbinder 2 sjøer,  Over gangbroen, 15 minutters spasertur fra byen, troner hotellet som en koloss.  En vakker koloss i det flate landskapet , bygget ut i tre hovedfløyer, hvorav den ene inneholder et komplett badeland med boblebad,  badstuer, saltbad, romerbad, vannsklier og bassenger inne og utendørs - med oppvarmet vann.  Vi nøt det! Men vannskliene sto vi over! Der var også hester, helikopter og luftballong for eventyrlystne.  Moro å se!

Vi kunne glede oss over god og variert mat og uvanlig rimelig drikke på hotellet og hvorhen vi kom på utfluktene våre.  Særlig huskes lunsjen i Gietrzwald med antikke omgivelser og grillkvelden med dans og skøy på gården i Sadry.

I Malbork besøkte vi en svær borg/kloster fra 13-hundretallet som var fint restaurert etter store krigsskader. I Swieta Lipka er en utrolig vakker kirke med et enestående orgel.  Vi fikk glede oss over en mektig konsert før felles lunsj under hvelvingene i en gammel slottskjeller. Spennende!  Morsomt at Norge hadde bidratt til restaureringen av orgelet! Tur med elvebåt fra Mikolajki til Ryn og videre med bussen vår til Wolfschanze,

Hitlers nå søndersprengte hovedkvarter.  Tyskerne ødela selv bunkerne da de trakk seg tilbake og murbrokkene gir et inntrykk av hva dette var.  Attentatet mot Hitler fant sted her og som vi vet: tilfeldigheter gjorde at han overlevde.

Vi reiste med buss fra Kolbotn til Karlskrona.  Langt er det, men innslag av lunsj og hvilepauser for Finn, vår eminente sjåfør, og tidkrevende konkurranser ledet av formann Gerd, vår reiseleder, gjorde turen hyggelig og ikke så lang likevel.  Ombord i Stena Spirit fikk vi gode lugarer og god middag og etter en litt ruskete natt på havet startet turen fra Gdynia.

På hjemturen besøkte vi Gdansk og ble igjen mektig imponert over hva Polen har fått til etter å ha blitt voldsomt overkjørt av 2 verdenskriger.  En by hvor gate etter gate er gjenreist til gammel storhet!  Man kan bli rørt av å vandre her!

Vi hadde to trivelige og morsomme polske reiseledere, Jadwiga i Mazury og Olga i Gdansk.  Flotte damer som ga av seg selv og som vi ble glad i!

Turen var lagt opp av  "Din Turpartner", en lokal turoperatør her i Oppegård og alle 25 takker vi for alle de gode opplevelsene som ble oss til del!  Fin tur!