Pensjonistkoret "Ungdom og glede" skapte god stemning fra første minutt. (Foto: Finn-Åge Løvlien)

Eldredag med trøkk i Trysil

Årets eldredag i Trysil samlet over hundre deltakere. På plass var også gjester fra venneforeningen i Malung.

Tryslingenes eldredag var denne gangen lagt til samfunnshuset i Tørberget med Vestre Trysil pensjonistforening som arrangør. Og godt over hundre var på plass da Sven Stenbrenden kunne ønske velkommen. Blant gjestene var også ni medlemmer fra Malung pensionärförening som tryslingene har et årlig samarbeid med.

Metatekst

Bygdas etter hvert velkjente pensjonistkor "Ungdom med glede" åpnet dagen med en avdeling norske og svenske viser, sprelsk akkompagnert av korets faste trekkspiller. Humoren hadde også sin plass idet visa om "Staslin" ble ledsaget av et opptrinn hvor ei "hjemmelaget" ku (to sangere under et teppe) danset sakte vals på golvet. Etter juret å dømme var dette ei særs høytproduserende ku !

Fylkessekretær i Pensjonistforbundet Hedmark, Finn-Åge Løvlien kåserte om å hvor viktig det er å holde hode og kropp i gang. En halvtimes gå-tur fem ganger i uka og hvor du blir litt andpusten og småsvett er tilstrekkelig til å holde pensjonisthelsa ved like, sa Løvlien. Tren hodet. Spill kort, løs kryssord eller riv kjeft med naboen, rådet han. Han oppfordret alle deltakerne til at når de kom hjem fra dette arrangementet skulle de saumfare hjemmet med tanke på å redusere risikoen for å snuble og falle. Kast ut filleryer og golvløpere, og fjern ting som du lett sparker borti, sa han.

Å senke faren for å falle inne i ditt eget hjem er det viktigste tiltaket du kan gjøre for folkehelsa

Finn-Åge Løvlien

Bjørg og Inge Haugen serverte et knippe viser fra scenen, og ikke uventet var "Tørbærsgutta" på plass med frisk musikk som ledsaget allsangen. Svein Andersen orienterte om aktuelle saker i Trysil eldreråd. Lokale seniordansere hadde opptreden med Øivin Berg som leder. Snart kom et digert spann med femøringer fram, og straks var en gjeng i gang med å friske opp gamle kunster,- å "kaste på strek". Før middagen ble servert måtte deltakerne gjennom ei utendørs løype hvor de ble utfordret på oppgaver om kjente idrettsansikter, planterarter, politikere og mye annet.

Ved avslutningen takket Birgitta Olsson fra Malung-pensjonistene for at de fikk være med på dagen, og hun inviterte til fortsatt samarbeid mellom foreningene i Trysil og i Malung. Sven Hj. Moen avrundet med å takke de svenske gjestene for besøket, og han rettet en stor takk til alle som på hver sin måte hadde bidratt til den vellykkede eldredagen for Trysil i 2014.