Svensk rapport: Privatisering av eldreomsorg rammer kvaliteten

En ny svensk rapport viser at privatisering av eldreomsorg gir dårligere kvalitet på grunn av færre ansatte og flere midlertidige ansettelser. – Denne debatten må vi nå løfte opp i Norge, mener Pensjonistforbundet.

Om lag 20 prosent av eldreomsorgen i Sverige utføres i dag av private, viser en ny forskningsrapport fra Sverige, skriver Dagsavisen. Til sammen utgjør det totale markedet for eldreomsorgen i Sverige 95 milliarder kroner. Nå forteller forsker Marta Szebehely ved Universitetet i Stockholm, at de ser klare tegn på at privatiseringen rammer kvaliteten på omsorgen. Særlig er det vanskelig å orientere seg i jungelen av tilbydere for eldre som har demens eller er ved dårlig helse.

Szebehely forteller videre at i Stockholm må eldre velge mellom 100 kommersielle foretak når de skal ha hjelp. – Det er veldig vanskelig å velge tilbyder. Man vet ikke hvordan kvaliteten er, sier professoren til Dagsavisen.

Hun forteller om en økende kritikk mot systemet i Sverige. Konkurransen skulle gi økt kvalitet – men i stedet blir det dårligere tid til pleie på grunn av færre ansatte og mer midlertidige ansettelser.

Gagner ikke den eldre eller de som arbeider i eldreomsorgen

I Norge er det også åpnet for privatisering av eldreomsorgen, og opp til hver enkelt kommune hvilken løsning de velger. Men her er utviklingen ennå ikke kommet like langt som i Sverige. Om lag fire prosent av eldreomsorgen skjer her i privat regi og fem prosent i regi av ideelle aktører. Pensjonistforbundet frykter nå at vi vil se den samme utviklingen i Norge som i Sverige.

– Det er viktig at alle som får spørsmål om privatisering av eldreomsorg på sitt skrivebord ser hvilke erfaringer de sliter med i Sverige. Nok en gang får vi her bekreftet at kommersialisering verken gagner de eldre eller de som jobber i eldreomsorgen. Andre rapporter stiller også store spørsmål ved hvorvidt dette faktisk er lønnsomt for kommunen,  sier Harald O. Norman, generalsekretær i Pensjonistforbundet.

Han tror spørsmålet vil bli svært aktuelt også i Norge i tiden framover.

– Spørsmålet om privatisering av eldreomsorgen bør løftes høyere på agendaen også her til lands, og særlig inn mot kommunevalget neste år. Det viktig at vi forstår konsekvensene av de valgene vi tar om hvem som skal ta vare på oss i alderdommen, sier Norman.

Les intervju med den svenske forskeren i Dagsavisen her.