Nettbuss gjeninnfører honnørrabatt

Nettbuss Ekspress gjeninnfører honnørrabatt, etter samtaler med Pensjonistforbundet og andre interesseorganisasjoner.

– Vi fjernet honnørrabatten på flere strekninger i fjor. Det ga dessverre utslag vi ikke hadde forutsett. Nå endrer vi dette tilbake, sier administrerende direktør, Ståle Nistov, i Nettbuss Ekspress.

Alderspensjonister har hele tiden kunne kjøpe rimelige seniorbilletter, mens uføretrygdede har måttet betale ordinær pris. Det blir det nå slutt på.

Honnørrabatten forsvant når man gjorde om rabattsystemet. Nå snur Nettbuss og gjeninnfører denne rabatten, etter samtaler med blant annet Pensjonistforbundet.

– Den offisielle pensjonsalderen i Norge er 67 år. Og, når den nye ordningen innfører honnør for uføre så er dette en dreining vi støtter fullt ut.

Generalsekretær i Pensjonistforbundet, Harald Norman.

Ingen skam å snu

Honnørrabatten for alle over 67 år eller med honnørkort fra NAV blir innført fra 1. juli på selskapets ekspressbussavganger over hele Norge. Dette skjer etter at busselskapet har arbeidet tett med Pensjonistforbundet, Norges Blindeforbund, Handikapforbundet og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon. Det er etter tilbakemeldinger at man nå snur.

– Vi har hele tiden vært opptatt av likebehandling og at alle skal føle seg velkomne om bord på våre busser, uansett hvem de er. Som Norges største ekspressbussaktør tar vi vårt samfunnsansvar på alvor, og lytter til disse organisasjonene, sier Nistov.

Sjåførene reagerte
Det var selskapets sjåfører som først markerte seg mot fjerningen av honnør-rabattene, og der i gården er man veldig fornøyd med at den nå gjeninnføres.

– Sjåførene er en av våre viktigste ressurser, og dette er en god dag for alle som møter våre gjester hver eneste dag, og det gjør meg glad, sier Nistov.

En av partene i saken, Norges Blindeforbund, mottar beslutningen med åpne armer.
– På vegne av våre medlemmer er vi veldig fornøyd med denne beslutningen, sier Sverre Fuglerud i Norges Blindeforbund og legger til at en så stor nasjonal aktør tar ansvar er viktig for medlemmene, og det sender et sterkt signal til andre bedrifter.

Endringen medfører at de mellom 65 og 67 år ikke lenger får rabatt, slik de nå har hatt en stund.

– Den offisielle pensjonsalderen i Norge er 67 år. Og, når den nye ordningen innfører honnør for uføre så er dette en dreining vi støtter fullt ut, sier generalsekretær Harald Olimb Norman i Pensjonistforbundet.

Honnørbillettene er tilgjengelig for alle reisende i Norge på TIMEkspressen, Bus4You og Nettbuss express fra 1. juli, og kan kjøpes på lik linje med andre billetter på nett, mobil og bussen.