Reisefølget, (fotografen var også med.)

Vellykket tur til Sagaøya Island

33 pensjonister reiste med Bjerkvik Pensjonistforening til Island først i juni i år. Eldste deltaker var Laila 96 år fra Gratangen.

33 pensjonister fra Gratangen, Bjerkvik, Narvik og Skånland deltok på turen som Bjerkvik Pensjonistforening arrangerte til Island. På Keflavik ble vi møtt av en lokal guide, Inger Jönsdotter. Inger har norsk mor og hun har oppholdt seg mye i Norge gjennom oppveksten. Det første Inger presenterte for oss var "Den Blå Lagune". Her fikk vi bade i deilig varmt vann fra de varme kildene på Island mens vi nøt en "blå drink".

Inger viste seg å være en meget dyktig og kunnskapsrik gude. Hun ledet oss rundt i den Isladske historien og tok oss til de mest kjente historiske stedene. Hun fortalte om Egil Skallagrimson. Vi var i Borgarfjordur og vi fikk med oss utstillingssentret på Borgarnes. Vi var i Reykholt, hjemmet til Snorre Sturlason.  Vi fikk se Geysirer og varme kilder og vi så mektige fosser.

Vi var til Thingvellir og fikk se hvor verdens eldste demokratiske parlament holdt til. Her i en nydelig dal finner vi stedet hvor 2 av jordens kontinentale plater stadig beveger seg fra hverandre.

Vi fikk også en guidet busstur rundt i byen Reykjavik, verdens nordligste hovedstad med ca. 180 000 innbyggere. Dette utgjør omtrent 1/3 av hele landets befolkning.