Foto: Per Sørhaug, Skiforeningen

Pensjonistforbundet og Skiforeningen lager Pensjonistenes Holmenkolldag!

10. mai 2015 vil Pensjonistenes Holmenkolldag arrangeres for aller første gang. Bak prosjektet står Pensjonistforbundet og Skiforeningen sammen.

Pensjonistforbundet har i en årrekke markert verdens aktivitetsdag 10. mai, og gitt støtte til store og små arrangementer landet over. Neste år, den 10. mai 2015, vil forbundet sammen med Skiforeningen arrangere en Holmenkolldag for pensjonister.

– Vi har Barnas Holmenkolldag, vi har Holmenkollmarsjen, og nå får vi også Pensjonistenes Holmenkolldag. Dette gjør vi fordi både Skiforeningen og Pensjonistforbundet er genuint opptatt av gleden og gevinsten ved fysisk aktivitet, sier Harald, Norman, generalsekretær i Pensjonistforbundet.

Sølvsuper’n

Prosjektet som har fått navnet «Sølvsuper’n», handler om mer enn folkefest i Holmenkollen 10. mai. Sammen vil de to foreningene også distribuere et eget aktivitetskort som skal inspirere til mer fysisk aktivitet.

– Vi håper selvfølgelig at denne dagen vil bli en motivasjonsfaktor til å være mer aktiv og benytte seg av de muligheter som finnes, ikke minst i marka, sier Anne Hanshus, som er ansvarlig for prosjektet hos Pensjonistforbundet.

Hun forteller at aktivitetskortet vil bli distribuert blant gjennom pensjonistforeningene etter sommeren, og at mer informasjon om Pensjonistenes Holmenkolldag vil følge på nettsidene.

30 minutter om dagen

Voksne over 65 år bør følge samme anbefalinger som voksne mellom 18 og 65 år, ifølge Helsedirektoratet. Anbefalingen er 30 minutter fysisk aktivitet, fem ganger i uken. Aktivitetene kan variere fra gåturer, dans, trim, gymnastikk, helgetur, sykling, svømming, gå på ski til hagearbeid. Aktivitetene bør utføres slik at du puster litt mer enn vanlig.

For mer inspirasjon kan du lese Helsedirektoratet sine anbefalinger her.