Berthe Abel (nærmest) og Olla Finseth (bakerst), fra Grane pensjonistforening hjelper barna i småskoletrinnet i Grane barne- og ungdomsskole med å forsyne seg.

Generasjonskløften svinner inn!

Pensjonister deltar i undervisningen i Grane barne- og ungdomsskole

Etter initiativ fra Grane Pensjonistforening, har det blitt etablert et flott samarbeid mellom Grane barne- og ungdomsskole og pensjonistforeningen. Pensjonistene besøker småskolen så ofte som mulig og hjelper til med ulike aktiviteter.
Dette er voksne, ressurssterke mennesker som ønsker å gjøre noe meningsfylt sammen med ungene på skolen. I første omgang har de hjulpet til i kunst og håndverkstimene, der ekstra hender er kjærkomment. Mange nåler skal tres, og det er kjekt for de små å slippe og vente så lenge. I tillegg har pensjonistene lagd lunsj til elevene to ganger, noe som har vært svært populært. I februar ble det servert pastasalat, og i mars var det pølse med mos av potet og gulrot. Ingen tvil om at det var suksess!
Grane barne- og ungdomsskole og initiativtakerne fra pensjonistforeningen håper at enda flere tør å bli med på skolen, det skaper et flott samhold mellom de eldre og de yngre!
Her er noen utsagn om den siste lunsjen, fra andreklassingene:
-    Maten var kjempegod!
-    De var flinke til å lage mat!
-    Håper de kommer flere ganger!
-    God mat, ganske bra, faktisk bedre enn den som mamma lager (!!)
-    De er veldig snille!